Publisert 4. februar 2000

Til de splitter nye kontorlokalene til Roxar på Forus har Pia Myrvold ikke laget mindre enn 30 originaler, og hovedverket; et ett tonn tungt digitalt kunstverk med inspirasjon fra oljeteknologi og flyfoto.

TUNGT KUNSTVERK: Kunstner Pia Myrvold har
laget et digitalt kunstverk med inspirasjon fra
datamodeller, mikro- og makrofotografering.
Foto: Henrik Arnestad Salthe
INTEGRERT KUNST: Gunnar Hviding i Roxar er
fornøyd med at kunsten er så integrert i det
nye kontorbygger. Foto: Henrik Arnestad Salthe

– Jeg kan jo ikke noe spesielt om olje og teknologi. De holder jo på med noe rør nede i bakken, det jeg driver med er jo noe helt annet, men det finnes likheter, forteller kunstner Pia Myrvold mens Roxar-sjef Gunnar Hviding nikker gjenkjennende.

Hviding har hyret inn Myrvold for å dekorere hele bygget til bedriften som har vokst voldsomt de siste årene. Roxar lager software og måleinstrumenter til bruk både subsea og topside i oljeproduksjon. Denne uken var det tid for storåpning av de nybygde kontorlokalene på Forus utenfor Stavanger.

Kunstneriske «reservoarmodeller»
Trapper, gangbroer og skiltene til toalettene er alle dekorert med fargerike datamodeller som til forveksling kan ligne mer på reservoarmodeller enn kunst.

– Det er faktisk helt tilfeldig at disse «wireframene» jeg har valgt å bruke passer så godt til det Roxar holder på, forteller Myrvold om den digitale kunsten.

Nye lokaler og ny spesiallaget kunst er ikke det billigste man kan bruke pengene sine på, men Hviding tror ikke selskapet har brukt spesielt mye penger på dekoren.

– Vi har ikke brukt så veldig mye penger på kunsten, men vi har valgt å integrere den i hele bygget, og hver etasje har fått sin egen fargekode som går igjen på alle kunstverkene i etasjen, sier en svært fornøyd Hviding.

Kamikazeninja-kunstner
Myrvolds kunst har etter hvert blitt kjent over store deler av Norge, men det å dekorere et kontorbygg som Roxars hadde hun ikke gjort før. Utfordringen var likevel overkommelig for en «kamikazeninja-kunstner» som hun kaller seg.

– Jeg er kamikaze-kunster fordi jeg gir alt, helt inn til døden, mens ninja-delen har med nøyaktighet å gjøre. At jeg må være presis i jobben min, forteller Myrvold.

– Var dere klar over at dere hyret inn en «kamikaze-ninjakunstner»?

– Vi håpte på det, ler en tydelig fornøyd Hviding.

Hviding legger til at valget av Myrvold ikke var tilfeldig.

– Pia er litt som oss, født i Rogaland, har en internasjonal karriere, hun er innovativ, og ikke redd for å bruke nye ting. Det stemmer med oss, forteller Roxar-sjefen.

– Vi var likere enn jeg trodde, tilføyer kunstneren.

DATAMODELLER: Myrvold var overrasket over hvor mye hennes egne datamodeller
minnet om reservoarmodellene til Roxar. Foto: Henrik Arnestad Salthe
LANG GANG: Pia Myrvold fikk fritt spillerom og skapte om den hvite gangen til noe litt
mer spennende. Foto: Henrik Arnestad Salthe
KUNSTNERISKE MøTEROM: Også møterommene i arbeidslandskapet hadde fått en fargeklatt
eller to. Foto: Henrik Arnestad Salthe
FORNøYDE: Roxar-sjeg Gunnar Hviding og kunstner Pia Myrvold var svært fornøyde etter
åpningen av Roxars nye kontorbygg på Forus. Fot: Henrik Arnestad Salthe

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger