– Tilgang til et capping- og containmentsystem til norsk sokkel må på plass fortere enn svint, mener Ptil-direktør Magne Ognedal.
møteleder Inger Anda, som er pressetalskvinne i Ptil. (Foto: LINE NJAA VISTE) |
Sikkerhet i kjølvannet av Deepwater Horizon-utblåsningen var et av hovedtemaene under Sikkerhetsforums årskonferanse på Hall Toll onsdag. Både OLF og Ptil presenterte foreløpig statusrapport på sine prosjekter som ble satt i gang etter katastrofen i Mexicogulfen.
Balansen mellom effektivitetskrav og risikohensyn
En tverrfaglig gruppe ble satt ned av Ptil kun dager etter ulykken, og i over ett år har de jobbet med hvilken lærdom norsk sokkel kan ta av den. Også OLF har jobbet med sitt prosjekt siden i fjor sommer. Interesseorganisasjonen har involvert innsatspersonell fra alle oljeselskapene pluss Halliburton for å kartlegge hvilke endringer som må gjøres. OLF samarbeider også med Oil and Gas UK.
Hilde-Karin østnes, som har ledet Ptils prosjektgruppe, presenterte under konferansen deler av rapporten som slippes i dag, og pekte på problemstillinger og tema som er utgangspunkt for deres videre arbeid. Også Olav Skotheim, prosjektleder i OLF, la frem deler av deres funn.
Utblåsningssikringen (BOP-en) var, om ikke utløsende årsak, en viktig bidragsyter til det katastrofale utfallet i Mexicogulfen, og Ptil vil trolig gå inn for en presisering av regelverket for BOP-er.
– Ulykken bekrefter viktigheten av vedlikehold av utstyret, og forbedring av vedlikehold. Deepwater Horizon-ulykken bekrefter også behovet for av Ptil legger klare føringer. Det er i tillegg essensielt å opprettholde balansen mellom effektivitetskrav og risikohensyn for å skape og ivareta en god sikkerhetskultur, sa østnes.
Granskningsrapporten fra BP viser betydelige mangler i sikkerhetsrutiner.
– Vi må ha fokus på risikoovervåkning og referansemåling av sikkerhetsytelse på tvers av aktørene. Vi må vektlegge ansvarliggjøring av aktørene, herunder flere aktører i og rundt selskapene, sa østnes i sin presentasjon.
Kapsling og oppsamling
Skotheim understrekte at Deepwater Horizon-katastrofen først og fremst var en tragisk hendelse hvor 11 menneskeliv gikk tapt, og 16 personer ble skadet.
– Bildet vi sitter igjen med, som vi satt og så på nyhetene, var oljeutslippet estimert til 5 millioner fat olje, som heldigvis ble stoppet utpå høsten, men menneskeliv gikk også tapt. Målet for jobben vi gjør i prosjektet vårt er å hindre en lignende situasjon på norsk sokkel. Vi må få tak i alle læringer, og foreslå tiltak som gjør at vi kan unngå dette, sa Skotheim.
Han trakk frem capping og containment (kapsling og oppsamling) som en ny metode for å stoppe utslipp hvis vi skulle få en ulykke i Norge.
– Det er nødvendig med krav om kapasitet på capping-utstyr, men selv om vi vil se en dreining av fokus på personskader til prosess-sikkerhet, må vi alltid sørge for å opprettholde fokuset på å unngå personskader, sa Skotheim.
– Få det på plass
På spørsmål om noe kunne konkretiseres i dag, i forhold til Ptil sitt videre arbeid, svarte Ognedal følgende:
– Vi forventer flere rapporter som må gjennomgås av ledelsen i Ptil, men jeg kan trekke frem capping and containment som et viktig punkt allerede nå. Det er åpenbart at slike ressurser må være tilgjengelig for norsk virksomhet veldig raskt, om ikke nødvendigvis plassert i Norge. Vi må få dette på plass, fortere enn svint, sa Ognedal.
Kjell Pedersen, direktør i Petoro, holdt et innlegg om rettighetshavernes ansvar ved storulykker, og oppsummerte sine foreløpige refleksjoner slik:
– To ting står fremfor meg: Vi har godt regelverk og gode systemer, men er ikke ufeilbare. Ulykken kunne også ha skjedd i Norge. Vi representerer en risikoindustri og må håndtere disse risikoene på best mulig måte. Det vil overraske meg hvis det ikke kommer krav om capping og containment-beredskap.
Den fullstendige sluttrapporten fra Ptil vil ikke være klar før en gang i 2012, da de avventer en del av konklusjonene, blant annet grunnet forsinkelser hos Chemical Safety Board i USA. OLF har en måldato om å sluttføre sitt prosjekt i desember.