Har utviklet oljeapp for inspeksjoner offshore

(Foto: Tom Haga/Engie)
Publisert 22. mars 2016

Engie E&P Norge har utviklet en mobil løsning for rørinspeksjoner offshore, som sparer selskapet for millioner av kroner i året.

Appen EMIS (Engie Mobile Inspection Solution) ble nylig tatt i bruk på den Engie-opererte Gjøa-plattformen i Nordsjøen. Det er forventet at antall inspiserte rørlinjer vil fordobles, og selskapet får en mulig besparelse på mellom 5 og 10 millioner kroner i året på grunn av bedre effektivitet og risikobilde.

I tillegg kan dette spare selskapet for utskifting av rør, med kostnader på minimum 100.000 kroner per meter.

Inspeksjon av 23 km rør

Det er om lag 2.000 SS316-rør på Gjøa-plattformen, dette tilsvarer 23 kilometer med rør. Jevnlige inspeksjoner av disse er avgjørende for å avdekke degradering, korrosjon og skader.

Hittil har inspektørene brukt 20 prosent av tiden offshore på å inspisere, og 80 prosent på rapportering. Til sammen har dette utgjort rundt 500 sider med skriftlige rapporter i året.

(Foto: Engie)
(Foto: Engie)

– Ved å ta i bruk nettbrett og inspeksjons-appen EMIS, snus dette forholdet på hodet. Inspektørene kan nå bruke 80 prosent av tiden på inspeksjoner og kun 20 prosent foran pcen på ferdigstilling av dokumentasjon, sier Unni Ulland, IT-sjef i Engie E&P Norge.

Hun understreker at EMIS er en bidragsyter i arbeidet med å digitalisere deler av driften på norsk sokkel.

Umiddelbart tilgjengelige data

Nettbrettene av typen Ecom produsert av HawCom er blant de første på markedet som er sertifisert for offshore-bruk i sone 1. I Sone 1 har det til nå ikke vært tillatt med mobile nettløsninger som nettbrett, på grunn av sikkerhetskrav i eksplosjonsfarlige områder. Nettbrettene som nå kan benyttes gir tilgang til inspeksjonsdata sammen med arbeidsordre, noe som øker fleksibiliteten i arbeidet.

Mange av rørene ligger på vanskelig tilgjengelige steder, tett under tak, over sjø og mellom andre rør. Med nettbrettene kan inspektørene ta bilder og notere eventuelle skader på rørene.

– Inspeksjonsresultatene blir lagret på nett og er umiddelbart tilgjengelige for analyser og beslutningstaking av ingeniør på land. Denne prosessen tok tidligere opp mot to uker, sier Arne Bekkeheien, leder for Mekanisk og Vedlikehold i Engie E&P Norge.

Som et resultat av at antall inspeksjoner er doblet, rekker inspektørene nå å undersøke rør som før ikke ble prioritert.

– Ved hjelp av nettbrettet og appen er det mulig å fange opp potensielle skader før det utvikler seg til større problemer. Dette kan spare oss for utskifting av rør, som er svært kostnadskrevende. Samtidig øker vi sikkerheten, sier Bekkeheien.

Nedbetalt innen et halvt år

Applikasjonen er utviklet av olje- og gasselskapet Engie E&P Norge (tidligere GDF Suez) i samarbeid med IT-selskapet Bouvet, og har tatt rundt ett år. Den har kostet selskapet rundt 2,5 millioner kroner.

– Så vidt vi vet, er det første gang nettbrett og en applikasjon tas i bruk offshore på denne måten. Systemet er skalerbart og vurderes tatt i bruk for andre drifts- og vedlikeholdsoppgaver på Gjøa-plattformen, avslutter Bekkeheien.

Se video:

(Video: Engie E&P Norge)

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger