Publisert 10. november 2006

I løpet av knapt fire uker har det skjedd fire hendelser med helikopter i offshore-trafikk. – Vi er urolig over hendelsene, og det blir ikke bedre av at informasjonsnivået er langt under forventningen, sier HMS-rådgiver Ketil Karlsen i fagforbundet Industri Energi til petro.no.

Av: Torstein Schjølberg

Karlsen er urolig over at det i løpet av fire uker har vært så mange som fire hendelser i forbindelse med flyging av oljearbeidere til installasjonene på norsk sokkel.

– Det er en foruroligende utvikling. Vi er avhengig av at helikopterselskapene kommuniserer og informerer på en ordentlig måte, sier Karlsen.
– Lite og dårlig informasjon i etterkant av denne type hendelser bidrar til unødig usikkerhet og uro, sier han.

Han peker spesielt på oppslaget i bt.no torsdag hvor CHC Helikopter Service i Stavanger skal ha opplyst at årsaken til at et av selskapets helikoptere måtte returnere dreide seg om «rusk i maskineriet. Eller endå mer presist; spon i gearboksen.»

Direktør Jacob Bae i CHC Helikopterservice avviser overfor petro.no at uttrykk som «rusk i maskineriet» er benyttet av personell i hans organisasjon. Han innrømmer imidlertid at informasjonsflyten etter hendelsen kunne vært bedre fra CHC Helikopter Service sin side, og konstaterer at selskapet i så måte har lært av hendelsen.

Metallfibre
Bae bekrefter at det ble funnet små mengder metallfibre («spon») på gearboksens magnetplugg. Normalt er dette en alvorlig sak, men ifølge Bae ikke i dette tilfellet.

– Metallfibrene skyldes ikke skader på selve gearboksen, men stammer fra produksjonen av gearboksen som nylig var blitt installert på helikopteret. Den var med andre ord ikke blitt godt nok rengjort av produsenten, forklarer Bae.

– Dette mener vi er fullstendig uakseptabelt, sier Karlsen i en kommentar til Baes redegjørelse. Han sier at saken vil bli tatt opp med produsenten av motorene.

Helikopteret som fikk problem er av typen Sikorsky S92 og var på vei fra Flesland til West Venture med 18 personer ombord. Etter cirka 10 minutters flyging ble det indikert spon i gearboks. Pilotene fulgte prosedyrene, og returnerte til Flesland hvor helikopteret landet trygt kl 1542.

Ifølge Alf Sognefest ved Lufttrafikktjenesten ved Flesland ble det meldt at helikopteret hadde fått redusert motorkraft.

Norsk Helikopter
Samme dag måtte også en S92-maskin fra Norsk Helikopter foreta såkalt «teknisk retur». Helikopteret med 18 personer om bord var kommet halvveis fra Bergen til Gullfaks da pilotene fikk varsling om branntilløp i den ene motoren. Selv om det ble avdekket at varslingen var falsk, valgte pilotene å foreta en såkalt teknisk retur til Flesland. Helikopteret landet 15.36 uten problemer.

Alf Sognefest sier til petro.no at Lufttrafikktjenesten fikk melding via flytårnet om at helikopteret hadde varsling om brann i en motor.
– Melding om en så alvorlig feil medfører full alarm med utrykning av politi, brannvesen og ambulanse, sier Sognefest.

Ifølge en pressemelding fra Norsk Helikopter fredag var det en overraskelse at myndighetene ved Lufthavn Flesland hadde oppgradert situasjonen.

– Lufttrafikk-kontrollen var informert om indikasjonsfeilen og det var gitt klarsignal for landing ved ankomst Flesland. Resten av turen foregikk helt normalt. Det ble ikke deklarert noen form for «emergency» av mannskapet, det var en ordinær «technical return to base» situasjon og passasjerene ble orientert umiddelbart. Det var en overraskelse for pilotene å oppdage at lufthavnmyndighetene hadde oppgradert situasjonen til «full alert» ved ankomst Flesland klokken 15:37, skriver Norsk Helikopter.

Flere hendelser

Sikorsky S92. Foto: Sikorsky

Norsk Helikopter har nylig hatt to andre hendelser med de toppmoderne S92-helikoptrene. Administrerende direktør Ivar Eie i Norsk Helikopter sier til petro.no at hendelsene har vært knyttet til tre forskjellige, eller unike motorer, inkludert hendelsen torsdag.

16. oktober 2006:
Et helikopter av typen S 92 tilhørende Norsk Helikopter med 17 personer om bord var på vei fra Ekofisk til Sola da den ene motoren sluttet å fungere. Et Sea King-helikopter ble sendt ut for å bistå hvis det ble nødvendig. Rett før klokken 1500 landet helikopteret på Sola uten problemer. Det er senere konstatert at årsaken til at motoren sluttet å fungere var et defekt tannhjul.

01.november 2006:
Et helikopter av typen S92 tilhørende Norsk Helikopter med 19 personer om bord var nesten framme på Ekofisk-feltet da pilotene fikk varsel om branntilløp i en motor. Pilotene valgte å returnere til nærmeste flyplass på land, som var Lista i Vest-Agder. Helikopteret ble ledsaget av et annet passasjerhelikopter på vei tilbake. Det landet trygt klokken 15.48 på Lista.

Det er senere ifølge Norsk Helikopter konstatert at dette tilfellet skyldtes indikasjonsfeil.

– Vi skal sammen med produsenten av varsligssystemene ha en gjennomgang av disse systemene førstkommende mandag. Det er tegn som tyder på at varslingssystemene er overfølsomme. De optiske leserne kan reagere på sollys, og dermed gi falsk varsling om brann, sier Eie.

Eie opplyser at Norsk Helikopter i slutten av november vil ha fløyet 10.000 flytimer med S92-helikoptrene. Selskapet har fem maskiner av denne typen i drift, og regner seg som verdens ledende på denne helikoptertypen. En sjette maskin vil bli overtatt 6. januar 2007.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger