Himmel eller helvete?

Publisert 27. mai 2014

Bakgrunn: Er det globale riggmarkedet i balanse, og skal ratene opp eller ned? Ekspertene er uenige.

– Offshore-riggsektoren er en av indikatorene på tilstanden i hele offshoreindustrien, sier Mike Beveridge, Managing Director og partner i analyse- og rådgivningsselskapet Simmons & Co.

– I løpet av de neste tre årene vil 320 flytere og mer enn 500 jackuper være i markedet. Utiliseringsgraden (hvor mange prosent av flåten som er i oppdrag, red. ) for flytere har vært høy, men nå er det mer enn 80 flytere under bygging som står uten kontrakt – og da er ikke Petrobras inkludert.
Det var under Greater Stavangers årlige fagfrokost under OTC (Offshore Technology Conference) i Houston at Beveridge som del av sin analyse av offshoreindustrien generelt, brukte riggmarkedet for å illustrere rikets tilstand.

– På grunn av utsatte prosjekter, særlig i dypvannsområder, er dagratene nå under press, sa han, men kunne ikke love noen snarlig endring – snarere tvert imot.

– Vi ser nå en reduksjon i ny aktivitet.

227 uten oppdrag
Beveridge støttet seg på tall fra ODS Petrodata, datert 20. april i år. Tallenes tale var minst like tydelige som Beveridge selv:

I 2014 skal totalt 33 nye flytere (semier og boreskip) leveres. Av disse har man bare kontrakt for syv. Deretter blir det verre. I 2015 leveres 27 nye rigger, 19 nybygg kommer i markedet i 2016, mens 13 skal blir levert i 2017. Ingen av disse har oppdrag. Av total 92 flyterigger som er under bygging/leveranse i perioden fram mot januar 2018, er 85 fremdeles uten oppdrag.

Heller ikke på jackup-fronten ser det spesielt lyst ut. Av de 40 riggene som leveres i år, har bare 9 fått kontrakt. Neste år kommer 62 nye jackuper inn i markedet, fulgt av 41 i 2016, og 8 i 2017. Ikke en eneste av disse har så langt landet en kontrakt, ifølge ODS Petrodatas tall. Av 151 jackuper som skal leveres før 2018, står 142 uten oppdrag.

Tror på vekst
Mer optimisme enn det Simmons & Co kunne mønstre, var det å spore på Howard Weil Energy Conference i slutten av mars. Med utgangspunkt i tall fra Rystad Energy og ODS Petrodata, presenterte Seadrill et fremtidsbilde som var betydelig lysere enn det Beveridge malte i Houston.

Ifølge Seadrills presentasjon består den nåværende, globale flåten av flyterigger av 276 enheter. I løpet av perioden fram mot desember 2016, skal denne forsterkes med ytterligere 64 nybygg, slik at man i 2017 vil ha 340 flytere tilgjengelig. Av disse forventer Seadrill at rundt 50 vil pensjoneres og tas ut av markedet grunnet strengere krav fra myndigheter og oljeselskaper.
Dermed bli det et gap på hele 165 flyterigger i forhold til det Rystad/Seadrill forventer vil være etterspørselen ved enden av tiåret: Ifølge tallene Seadrill la fram på konferansen, vil etterspørselen for flyterigger i 2020 være 455 enheter.

Sterk backlog
Dypt- og ultra-dypt vann (DW/UDW) er per i dag på grensen til ”soft,” men har de siste årene vært en av de sterkeste driverne i det globale flytermarkedet, og er forventet å være også på lengre sikt. Dette markedet krever moderne, high-spec rigger, og følgelig er dagratene høyest i dette segmentet. Seadrills aggressive investeringsstrategi er utformet med det for øye.

Av selskapets 34 rigger er 32 UDW-enheter, og gjennomsnittsalderen på den samlede flyterflåten er fem år. Dette gir en klar konkurransefordel i dypvannsmarkedet, hvilket gjenspeiles i backlogen for flytere på USD 15.4 milliarder: Per 24. mars i år hadde Seadrill en utiliseringsgrad på flyterne på 96 prosent, fulgt av 66 prosent i 2015 og 47 prosent i 2016, mens dagratene for selskapets boreskip ligger mellom USD 565.000 (lavest) og USD 653.000 (høyest). For semier ligger raten mellom USD 441.000 (lavest) og USD 656.000 (høyest), mens Sevan-bøttene varierer fra USD 398.600 til USD 505.000.

Også på jackupfronten har Seadrill satset på nybygging av high-spec, og backlogen er på USD 4.4 milliarder. Flåten har en snittalder på under fem år. Til sammenligning er 299 av jackupene i dagens marked over 30 år, mens det tilsvarende tallet i 2020 vil være 542, viser Seadrills tall. 

I 2014 utiliseringsgraden for Seadrills rigger i segmentet 80 prosent, 57 prosent i 2015 og 33 prosent i 2016. Dagratene varierer fra USD 129.500 (lavest) til USD 225.000 (høyest) i markeder utenom Norge, mens de tre som datterselskapet North Atlantic Drilling eier og opererer i Norge har rater fra USD 286.000 til USD 375.000, alle på langtidskontrakter.

Optimistiske Transocean
Enda mer optimistisk enn estimatene fra Seadrill, var tallene Transocean la fram på Howard Weil Energy Conference.

Ifølge verdens største riggselskap Transocean og analysen fra McKinsey Rig Supply and Demand/McKinsey Energy Insights skal etterspørselen etter flytere opp i 500 enheter i 2017. Ifølge tallene Transocean la fram, er det i dag 298 flytere i markedet, mens opptil 110 nybygg er underveis. Samtidig forventes det at så mange som 120 rigger går av for alderen, hvilket betyr at gapet mellom tilbud og etterspørsel vil være 215 rigger: Et godt utgangspunkt for forhandlinger, om man er riggeier.

Transocean meldte om en utiliseringsgrad på 86 prosent på sine DW/UDW-flytere, med et dagratenivå på nyslutninger på rundt USD 400.000 for DW og USD 440-540.000 for UDW. For Midwater-flåten har selskapet en utiliseringsgrad på 91 prosent i Norge og UK, mens markedet svekkes i verden for øvrig. Ratene i UK er på USD 380-410.000, og USD 250-280.000 i Vest-Afrika og Mexicogulfen.

For jackuper mener Transocean at etterspørselen i 2020 vil være 470, tre færre enn i dag, men at bortfall av opptil 240 enheter grunnet alder, vil medføre at de 110 nybyggene som er underveis vil trenge selskap av ytterligere 125 nybygg om balanse skal oppnås. For selskapets high-spec jackuper er utiliseringsgraden 99 prosent, med rater varierende fra USD 160.000 i Asia til USD 180-200.000 i UK.
Samlet backlog for Transocean er USD 27.2 milliarder, fordelt på USD 7.3 milliarder i år, 5.4 neste år, 3.2 i 2016, 2.4 i 2017 og 8.9 i perioden 2018-2027.

Saken er også på trykk i Petromagasinet 2, 2014 som kommer ut 2. juni.

Interessert i rigg som tema? Meld deg på den årlige Riggkonferansen i Stavanger 12. -13. juni.

Siste fra forsiden

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger