Helikopterulykken: Advarte mot løse bolter for ti år siden

(Illustrasjonsfoto: CHC Helikopterservice)
Publisert 1. juni 2016

Airbus mener svikt i et løftestag kan være årsaken til helikopterstyrten ved Turøy. Luftfartsmyndighetene fikk vite om problemer med stagene på helikoptertypen allerede i 2006, melder NTB.

13 personer omkom da helikopteret styrtet 29. april i år. En mulig årsak er svikt i stagene som knytter rotoren til skroget, noe produsenten av ulykkeshelikopteret, Airbus, mener er mest sannsynlig.

Bergens Tidende skriver at tekniske undersøkelser av Super Puma-helikoptre i 2006 viste at noen av boltene som holder fast stagene ikke var festet så hardt som de skulle. Senere analyser viste at det var nødvendig å innføre rutiner for å sjekke samtlige fester på de to nyeste Super Puma-modellene, som også inkluderer ulykkeshelikopteret.

Helikopterselskapet CHC Helicopters, som fløy ulykkeshelikopteret, understreker at de har fulgt opp vedlikeholdskravene for stagene.

– Sertifiserte flymekanikere utfører inspeksjonen, og eventuell etterstramming av boltene på innfestingen, sier pressekontakt Jan Tore Savic Knutsen til avisen.

Tirsdag morgen sendte Airbus ut en pressemelding der de presiserer at de ikke har konkludert når det gjelder ulykkesårsaken.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger