Neste sommer skal en av verdens største skip hente dekket til Yme og levere det til opphugging. Norsafe skal levere livbåter til fartøyet.,Det skriver Norsafe i en melding.
«Pieter Schelte» er 382 meter lang og 124 meter bred, spesialkonstruert for dekommisjonering av offshoreinstallasjoner. Fartøyet vil løfte topsiden av Yme, som veier 13.000 tonn, i ett stykke. Løfteprosessen er ventet å være ferdig på under ett minutt.
Fartøyet vil gjennomføre omfattende testing i Nederland før det drar til Nordsjøen.
Edward Heerema, eieren av sveitsisk baserte Allseas Group, sier at avvikling av Yme vil være en krevende oppgave.
– Dette vil være en vanskelig test fordi plattformen vil være så ustabil på grunn av svakheter i designet, sa han til OE Digital tidligere i høst.
Norsafe annonserte onsdag at de skal levere 12 livbåter av typen JYN100 og to hurtiggående båter til Pieter Schelte.
JYN100 er en lukket livbåt som er designet og bygget i samsvar med de siste Norsok R-002 standarder, med en kapasitet på 106 personer.
– Dette bekrefter Norsafe sin allsidighet og evne til å levere livreddende apparater (LSA) til alle verdens mest avanserte skip og offshoreinstallasjoner, sier konserndirektør for salg og markedsføring Kjell Sørensen i Norsafe Group.
– Vi vet at sikkerheten må være topp prioritet når slike oppgaver blir utført. Det er derfor en tillitserklæring at våre livreddende systemer er foretrukket for dette fartøyet.