Flere regelverksbrudd for «Songa Equinox»

Publisert 2. desember 2015

I forbindelse med SUT-søknaden til «Songa Equinox,» gjennomførte Petroleumstilsynet tilsyn innenfor ulike fagområder i Sør-Korea i vår. Det ble funnet flere brudd på regelverket, men dette ble rettet opp før riggen kom til Norge i november.

«Songa Equinox» kom til Norge 22. oktober, og 20. november fikk riggen samsvarsuttalelse (SUT) av Petroleumstilsynet (Ptil).

Les mer: SUT til «Songa Equinox»

I forbindelse med SUT-søknaden gjennomførte Ptil tilsyn innenfor flere utvalgte fagområder på verftet i Sør-Korea i vår. Dette ble ifølge Songa gjort før selskapet tok levering av riggen fra verftet, for å ha minimalt med avvik eller regelverksbrudd når riggen kom til Norge.

Følgende fire tilsyn ble gjennomført i Sør-Korea i vår:

Tilsyn med tekniske sikkerhetssystemer, barriere- og vedlikeholdsstyring

Det første tilsynet gjaldt tekniske sikkerhetssystemer, barriere- og vedlikeholdsstyring på «Songa Equinox.»

Petroleumstilsynet (Ptil) gjennomførte 21. til 23. april 2015 tilsyn med Songa Offshore AS og selskapets system for bygging og ferdigstillelse av boreinnretningen «Songa Equinox.» Tilsynet omfattet tekniske sikkerhetssystemer, barriere- og vedlikeholdsstyring og ble utført ved byggeverkstedet Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) i Sør-Korea.

Bakgrunnen for tilsynet var Songas søknad om samsvarsuttalelse (SUT) for boreinnretningen «Songa Equinox.»

Cat D

Statoil startet for noen år siden et prosjekt med tanke på å øke tilgjengeligheten og kapasiteten for boreinnretninger på norsk sokkel. Som et ledd i dette arbeidet ble det i samarbeid med industrien utviklet et konsept for en såkalt Cat D.boreinnretning beregnet for boreoppdrag på felt med vanndybde 100 – 500 meter.

I 2011 inngikk Statoil en kontrakt med Songa for bygging av fire slike innretninger ved DSME i Korea. «Songa Equinox» er den første av disse boreinnretningene, med planlagt oppstart av boreaktivitet på norsk sokkel i fjerde kvartal 2015.

Målet med tilsynet var å verifisere oppfølgingssystemer og prosjektdokumentasjon innen det aktuelle fagområdet, for å følge opp at relevante krav i petroleumsregelverket var ivaretatt. Verifikasjonene bygget på informasjon mottatt i forbindelse med SUT-søknaden for innretningen. Ptil la også til grunn erfaringer fra tidligere behandlinger av SUT-søknader fra Songa og arbeidet som Sjøfartsdirektorartet (Sdir) har gjort som flaggstatsmyndighet.

Ptil fant seks regelverksbrudd (avvik) innen tekniske sikkerhetssystemer, barriere- og vedlikeholdsstyring på «Songa Equinox.»

Det første avviket gjaldt risikoanalysen. Ifølge tilsynsrapporten var ny risikoanalyse gjennomført, men ikke ferdigstilt i henhold til kravene, og det var ikke sikret nødvendig konsistens med gammel risikoanalyse som den nye bygget på. Gjennomførte risikoreduserende tiltak fremgikk ikke av analysen.

Det andre avviket gjaldt barrierestyring. Strategier og prinsipper som skal legges til grunn for utforming, bruk og vedlikehold av barrierer, slik at barrierenes funksjon blir ivaretatt gjennom hele innretningens levetid, var ikke ferdig utarbeidet, ifølge rapporten.

Det var også avvik med vedlikeholdsstyring. Ifølge tilsynsrapporten manglet vedlikeholdsstyringssystemet IFS nødvendige opplysninger, og inneholdt en del feil informasjon. Systemet tilfredsstille ikke regelverkets krav, og var er ikke fullt ut operativt på tidspunktet for tilsynet.

Ptil fant også avvik med merking. Ifølge rapporten var det manglende og mangler med fysisk merking i felt og i systemet.

Det var også avvik med preservering. Ifølge tilsynsrapporten følges ikke prosedyrer for ivaretakelse av preservering av utstyr.

– Det ble observert omfattende slipearbeid på dekk utfor bro. Nærliggende utstyr som eksempelvis elektromotorer, luftinntak til HVAC anlegg, gassdetektorer, elektriske koblingsskap etc. var ikke tilstrekkelig beskyttet mot slipestøv, heter det i rapporten.

Til slutt var det avvik med beskrivelse av vedlikeholdsstyringssystemet. Det var ifølge tilsynsrapporten feil informasjon og manglende oppdatering av selskapets vedlikeholdsbeskrivelse.

Det ble også funnet to forbedringspunkt innen tekniske sikkerhetssystemer, barriere- og vedlikeholdsstyring.

Det ene forbedringspunktet gjaldt sikkerhetssystemer. Ifølge rapporten ble det registrert at systematikken for manuell utløsning av inergen i generatorrom var unødvendig vanskelig.

– Prosedyren for manuell utløsning fra kontrollrom forutsetter videre at to betjeningsfelt på skjerm aktiveres i korrekt rekkefølge. Dette synes å være unødvendig komplisert når en for lokal utløsning får utført ønsket aksjon med betjening av en knapp, heter det i rapporten.

Det andre forbedringspunktet gjaldt ytelseskrav til alarmsystemer. Det ble ifølge tilsynsrapporten registrert at ytelseskravene til alarmsystemene, både for kontrollrom og for borekabin, reflekterer måltallene slik de forekommer i YA-710/711 uten at det er gjort noen tilpasninger.

– I tidligere tilsynsrapporter mot boreinnretninger har Ptil kommentert at ytelseskravene slik de framkommer i punkt 7) i YA710/711 ikke er tilpasset en boreinnretning. Videre er fastsetting av alarmprioritet basert på generelle regler. Disse reglene gir ikke korrekt prioritet ved tap av barrierefunksjon, står det i tilsynsrapporten.

Beredskaps-tilsyn

Det andre tilsynet var med Songa sine systemer for styring av beredskap om bord på «Songa Equinox» på DSME i Okpo, Sør-Korea.

Tilsynet ble gjennomført i perioden 5. til 7. mai 2015 av Petroleumstilsynet (Ptil) i samarbeid med Sjøfartsfdirektoratet (Sdir).

Tilsynet omhandlet følgende områder:

* Organisering av beredskap om bord på «Songa Equinox.»

* Implementeringen av resultater fra analyser o.l. i design av løsninger rettet mot beredskap og dimensjonering av beredskapsorganisasjonen.

* Identifiseringen av beredskapsutstyr- og organisasjon som barrierer, tilhørende ytelseskrav og oppfølging av dette f.eks. i vedlikeholdssystemet.

* Forberedelser av beredskapsorganisasjonen, inkludert planer for familiarisering av beredskapsutstyr og –prosedyrer, og trening og øvelser før og etter driftsstart.

* System for å ivareta krav om kontinuerlig forbedring, håndtering av avvik og styring av endringer i forbindelse med beredskapsutstyr, -trening og –øvelser.

Målet med tilsynet var å følge opp at Songa har gjort de nødvendige tiltak for å sikre at Songa Equinox er i samsvar med petroleumsregelverkets krav om styring av beredskap ved valg av tekniske løsninger gjennom studier og analyser i prosjektfasen, samt organiseringen av beredskapen om bord i driftsfasen.

Det ble ikke avdekket regelverksbrudd, eller avvik fra petroleumsregelverkets krav. Men det ble funnet tre forbedringspunkter.

Det ene forbedringspunktet gjaldt bruk av studier og analyser til å påvirke design av innretningen.

Ifølge rapporten var det manglende analyser og mangler ved gjennomførte analyser i prosjektets tidlige fase.

Det andre forbedringspunktet gjaldt system for trening og øvelser. Ifølge rapporten var det mangler ved system for trening av beredskapsorganisasjonen om bord.

– Systemet for trening av innsatslag og beredskapsledelse dekket ikke viktige forhold for å sikre at forfall blant medlemmene ble fanget opp, registrert og kompenserende tiltak innført. Innholdet i hver treningssesjon var ikke definert, f.eks. i henhold til en fagplan, heter det i rapporten.

Det tredje forbedringspunktet gjaldt vedlikehold av beredskap- og sikkerhetskritisk utstyr. Ifølge tilsynsrapporten var det mangler i vedlikeholdssystemet.

– Det var ufullstendige jobbeskrivelser i vedlikeholdssystemet på utvalgt beredskapsutstyr, og det var ingen tilgjengelig oversikt over hvilke elementer i vedlikeholdssystemet som ikke var fullført, heter det i rapporten.

Tilsyn med arbeidsmiljø og logistikk

Det tredje tilsynet var knyttet til arbeidsmiljø og logistikk (materialhåndtering, kraner og løfteutstyr).

Tilsynet ble gjennomført 20. til 23. april 2015.

Bakgrunn for tilsynsoppgaven var knyttet til Songa sin samsvarsmåling og oppfølging av relevante krav i HMS-forskriftene og annet tilliggende regelverk. Selskapet har valgt å legge maritimt regelverk til grunn.

Verifikasjonsdelen av tilsynsoppgaven ved verftet var en oppfølging av oppstartsmøtet den 25. mars 2014 hos Songa, hvor Songa redegjorde for innretningens status og selskapets strategier for de to fagområdene tilsynsaktiviteten omfattet.

Formålet med tilsynet var å vurdere Songa sin styrende dokumentasjon, styringssystemer, tekniske og organisatoriske løsninger om bord, samt verifisere disse løsningene mot aktuelle krav i HMS-forskriftene, maritimt regelverk og standarder som det henvises til.

Det ble funnet fire regelverksbrudd (avvik).

Det første var sammensetning og oversikt over medlemmer i FS-AMU.

– Songa sin prosedyre NOR-015-02-002 «Safety Delegate system and Working Environment Committees” reflekterte ikke rett sammensetning av medlemmer i felles stedlig arbeidsmiljøutvalg (FS-AMU) for selskapets flyttbare innretninger med SUT, heter det i rapporten.

Det andre avviket var uheldig ergonomisk utforming av lugarer.

– Det kunne ikke vises til at det var gjennomført ergonomiske analyser av valgte lugarløsninger med tanke på å forebygge belastningslidelser hos forpleiningspersonellet. Det har ikke vært arbeidstakermedvirkning fra personell som skal arbeide med rengjøring og skifte av sengetøy under design og valg av lugarløsningene, heter det i rapporten.

Det var også avik med utforming av malerverkstedet.

– Malerverkstedet var uheldig innredet med dårlig plassforhold ved arbeidsplassen for blanding av malingsprodukter. Det var ikke montert kabinett med avtrekk for å beskytte arbeidstaker mot helseskadelig eksponering ved blanding av maling, heter det i rapporten.

I tillegg var det mangel på lokalavsug ved- og dårlig atkomst til hopperne for blanding av borekjemikalier.

– Hopperne (to stk) manglet lokalavsug eller annet tilpasset ventilasjonsavtrekk for å hindre uheldig kjemisk eksponering ved blanding av borekjemikalier. I tillegg var atkomsten til blandestasjonene lagt dårlig til rette for manuell transport/håndtering av sekker og kjemikalier, heter det i rapporten.

I tillegg ble det funnet åtte forbedringspunkt.

Det ene var uheldig plassering av arbeidsbenk i rom for lagring av kjemikalier

– Det var plassert fastskrudde arbeidsbenker i lagerrom (M317 og M322) for kjemikalier. Dette er uheldig da slike arbeidsbenker kan føre til oppholdstid lengre enn nødvendig i disse lagerrommene med potensiale for skadelig kjemisk eksponering av arbeidstaker. Rommene var ikke utformet med tanke på å kunne benyttes som verksteds- eller arbeidsrom, heter det i tilsynsrapporten.

Det var også forbedringspunkt angående arbeidsmiljøområdekart (WEAC) og samlet oppsummeringsoversikt for arbeidsmiljø (WESS).

– Prosjektets samlede totaloversikt «WE Summary Sheet (WESS)» inneholdt ikke en klar oversikt over:

a) hvilke type avvik som eksisterte mot interne prosjektkrav og/eller funksjonskrav i regelverket og om disse avvikene ville bli korrigert.

b) målte åpningskrefter for tunge skyvedører og tunge hengslede dører opp mot prosjektets grenseverdier til maksimal åpningskraft.

Det var også et forbedringspunkt knyttet til Action Tracking Registeret.

– Det var ikke etablert en direkte kopling mellom oppfølgingsaksjonene beskrevet i prosjektets «Action Tracking Register» med de tilsvarende funn og anbefalinger beskrevet i de ulike arbeidsmiljørapportene som var utarbeidet etter gjennomførte studier, design gjennomganger og arbeidsmiljøinspeksjoner. Det var derfor vanskelig for prosjektet å kunne verifisere og dokumentere at alle aksjonspunktene og anbefalingene nevnt i rapportene var blitt registrert i «Action Tracker» registeret for videre oppfølging, heter det i rapporten.

Det var også et forbedringspunkt knyttet til belysningsforhold i CCR, LECR og «Mud-Controlroom»

– I sentralt kontrollrom (CCR), lokalt maskinkontrollrom (LECR) og i «Mud-kontrollrommet» ble det registrert reflekser i dataskjermer og fare for sjenerende blending og uheldige kontrastforskjeller grunnet plassering av lyskilder. Det kunne ikke vises til at forholdene «as- built» hadde blitt vurdert av kvalifisert personell med kompetanse innen belysning slik NORSOK standardene C-001 og S-002 anbefaler, heter det i rapporten.

Det var også forbedringspunkt knyttet til ytelseskrav til alarmsystemer.

– Det ble under tilsynet registrert ulike, og ikke sammenfallende, ytelseskrav til alarmsystemene i CCR og DECR i ulike prosjektdokumenter. Det ble videre registrert mangelfulle og dels urealistiske ytelseskrav (alarmrate krav) til alarmsystemene i borekontrollrommet, heter det i tilsynsrapporten.

Et annet forbedringspunkt var støy i atkomstrute til lokalt maskin kontrollrom (LECR).

– Eneste atkomstvei til lokalt maskin kontrollrom (LECR) gikk gjennom deler av hovedmaskinrom (M 154) som hadde et støynivå lik 107-108 dB(A). Det skal ikke anlegges regulære atkomstveier gjennom slike høystøyrom (ubemannede maskinrom). Anbefalt støyområdekrav er maksimalt 80 dB(A) på hovedatkomstveier. Dette støykravet innfris ikke med denne løsningen. Denne løsningen fører også til høyere støynivå enn ønskelig i LECR når døren fra kontrollrommet åpnes. Mulighetene for å skjerme atkomstveien gjennom maskinrommet bedre mot støy var ikke blitt utredet av prosjektet, heter det i rapporten.

Det var også et forbedringspunkt knyttet til gjennomført støyeksponeringsanalyse

– Foretatt 12 timers støyeksponeringsprediksjoner for ulike personellgrupper på innretningen var basert på antatt gjennomsnittlige oppholdstider i ulike rom på innretningen. Det var ikke foretatt prediksjoner av hvilken støydose ulike personellgrupper ville bli utsatt for ved lengre tids opphold i høystøyrom, på grunn av ulike typer arbeidsoppgaver som tidvis kan finne sted i slike rom, heter det i tilsynsrapporten.

Til slutt var det forbedringspunkt knyttet til høydejusterbar arbeidsbenk i vaskeriet og høy terskel til bretterom.

– Det ble registrert en høydejusterbar arbeidsbenk i vaskeriet. Å plassere en arbeidsbenk her er uheldig da det vil kunne føre til at forpleiningspersonalet oppholder seg i et støyende område lenger enn nødvendig. Det var lagt til rette for tøybehandling i et eget bretterom, ved siden av vaskeriet, støyisolert fra vaskeriet. Det bemerkes at høyden på en dørterskel mellom vaskeriet og bretterommet vanskeliggjør materialtransport med traller mellom rommene, står det i tilsynsrapporten.

Tilsyn med teknisk tilstand og styringssystem

Det fjerde tilsynet var med teknisk tilstand og styringssystem for boring, komplettering og intervensjon på «Songa Equinox.»

Tilsynet ble gjennomført i tidsrommet 29. april til 2. mai 2015.

Tilsynet omfattet tekniske tilstand og styringssystem for boring, komplettering og intervensjon og ble utført ved byggeverkstedet Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) i Sør-Korea. Bakgrunnen for tilsynet var Songas søknad om samsvarsuttalelse (SUT).

Målet med tilsynet var å verifisere oppfølgingssystemer og prosjektdokumentasjon innen det aktuelle fagområdet for å følge opp at relevante krav i petroleumsregelverket var ivaretatt.

Det ble ikke funnet forhold som ansees som avvik fra gjeldende forskrifter (regelverksbrudd), men det ble funnet tre forbedringspunkt.

Det første gjaldt etablering og oppfølging av rød sone på boredekket og i boretårnet.

– Under befaring på boredekk ble det klart at det ikke er endelig bestemt hvor rød sone skal være. Videre var det ikke fastlagt i hvilken grad rød sone også vil gjelde oppover i boretårnet. Potensielt fallende gjenstander var fokus for fastlegging av rød sone, men Ptil poengterer at bevegelsesområde for fjernoperert utstyr også er viktig å ta hensyn til, heter det i rapporten.

Et annet forbedringspunkt gjaldt sikring av område for fjernstyrte arbeids- og personellvinsjer.

– Under befaring i boretårnet ble det observert at en plattform med tre arbeidsvinsjer og to personellvinsjer ikke hadde noen begrensning i tilkomst eller advarsel mot fjernopererte vinsjer som kontrolleres fra boredekk uten sikt til plattformen med vinsjene, heter det i rapporten.

Det siste forbedringspunktet var manglende punktavsug for støv fra manuell blandestasjon i behandlingsområdet for borevæske.

– Det ble observert at det ikke var installert hensiktsmessig punktavsug for manuell blandestasjon i behandlingsanlegget for borevæske, skriver Ptil i sin rapport.

Siste fra forsiden

DNO kjøper fem felt i Norne-området

+

Sender Linus til Hanøytangen for klassing

Neste stopp, Barentshavet

+

Jakter 353 millioner fat i frontier-brønn: – Interessant at Equinor byttet seg ned i lisensen

+

Oppdaget lekkasje fra plugget brønn på Hod

Sokkelforhandlingene er i gang: – Forventer et solid økonomisk oppgjør

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger