Publisert 4. februar 2000

Aker Solutions forbereder seg på et stykke av brønnintervensjonskaka med «Skandi Aker». Skipet kan gjøre intervensjon tidligere har måttet leie inn rigger for å gjøre. Billigere.

Dette kan Skandi Aker
– Installere, teste og vedlikeholde subsea og
topphullsutstyr
– Wirelineoperasjoner, blant annet perforering,
logging, sette plugger og så videre.
– Coiled tubing
– Brønntesting og -avslutting
– Injisere kjemikalier, sirkulere, fjerne sand
og scale milling
– Through tubing rotary drilling (TTRD)
– Through tubing drilling med coil og
nedihullsmotor
– Skipet har også system for trykkstyrt boring
(managed pressure drilling)
STOLT: Johan Reenskaug (t.v.) viser stolt fram
«Skandi Aker» sammen med offshore manager
Erland Solbakken.
(Foto: HENRIK ARNESTAD SALTHE)
VITALE MåL

Lengde: 156,9 meter
Tårnhøyde: 42 meter
Bruttotonnasje: 16.000 tonn
Mannskapskapasitet: 140 personer
ROV: 2 Perry Slingsby Triton XLS 150
Konstruksjonskraner: 400 tonn AHC Knuckle
Boom Crane rated 3.000 msw, 50-100 tonn AHC
knuckle boom crane rated 2.000 msw.
Produsert vann kapasitet: 1.000 kubikkmeter
Borevæskemikskapasitet: 500 kubikkmeter
Stigerørsystem: 690 bar LRP og HP-riser

Antallet subsea-brønner på verdensbasis øker hver dag, og ligger nå på rundt 5.000. Samtidig er forskjellen i utvinningsgrad på subsea-brønner og brønner komplettert fra en fast installasjon påtakelig. På verdensbasis ligger snittet i utvinningsgrad på plattformkompletterte brønner på 40 prosent, mens samme tall for subsea-brønner er 25 prosent. Statoils mål for slike brønner er 55 prosent.

Se flere bilder fra skipet her.

Uten vedlikehold
årsaken til gapet er enkel: plattformkompletterte brønner kan vedlikeholdes og interveneres fra plattformen, og dette gjøres vanligvis rundt en gang i året. For å intervenere i subsea-brønner på dypt vann må man leie inn dyre rigger, som oftest bygget for å drive med lete- og produksjonsboring. Resultatet er at mange subseabrønner aldri har blitt vedlikeholdt eller undersøkt etter at brønnen ble boret første gang.

Aker Solutions-selskapet Aker Oilfield Services har nå alliert seg med DOF om skipet «Skandi Aker», som er det første spesialbygde skipet for dypvanns brønnintervensjon.

– Det er ikke så mye arbeid som skal til for å øke utvinningsgraden betraktelig. Intervensjonsutstyret som er om bord er helt standard, men det er satt sammen på en annen måte. Og siden det er på et monohull-fartøy er det billigere å leie inn «Skandi Aker» enn en rigg, sier Johan Reenskaug. Han er visepresident med ansvar for prosjekter i Aker Oilfield Services.

Med stigerør ut i verden
Det er flere andre selskaper som operer i markedet for brønnintervensjon, blant annet Island Offshore, men ifølge Aker Solutions er det et viktig punkt som skiller «Skandi Aker» fra konkurrentene.

– De andre skipene som brukes til brønnintervensjon kan kun benytte wireline-teknologi. Det er ingen andre skip som har den typen utstyr om bord som vi har, og for intervensjon på dypt og ultradypt vann må man ha et stigerør, sier Reenskaug.

Og det er nettopp det Skandi Aker har. Stigerøret skipet bruker er en såkalt open water riser. Vanligvis ved brønnintervensjon har man en marine riser som går fra brønnen til riggen, og inni denne ligger en trykksatt workover/intervensjons-riser. På «Skandi Aker » brukes derimot et system hvor man har en mindre høytrykksriser, uten marine riser og vanlig BOP. Denne er koblet til en brønnkontrollpakke og en nødkobling på havbunnen, og strekker seg opp til en ventilpakke som henger rett under skipet. Gjennom dette stigerøret kan skipet utføre operasjoner med coiled tubing og wireline.

– Det er dette som skiller oss fra konkurrentene. Vi kan finne problemene ved hjelp av wireline, og så fikse de ved hjelp av tyngre utstyr som coiled tubing, sier Reenskaug.

Mye væske
Mulighetene for coiled tubing bringer også med seg et stort anlegg for blanding av borevæske, og tre store pumper som kan pumpe 3.500 liter væske i minuttet ved 5.000 psi trykk. Skipet kan også utføre brønntesting, og har blant annet en stor flammebom helt akter.

– Så hva er det egentlig som skiller det fra et boreskip?

– «Skandi Aker» er mindre enn et boreskip, har ingen topdrive, har større dekksplass og er spesialbygget til denne bruken. Et boreskip kan vanligvis håndtere tyngre casing også, sier Reenskaug til PetroNews Weekend.

Men, det mangler fortsatt noe før skipet virkelig kan komme til sin fulle rett. Brønnkontrollpakken er ikke på plass enda, men vil bli installert og testet tidlig neste år. Fram til da skal skipet blant annet hjelpe til med installasjon på Jubilee-feltet i Ghana. Det er heller ikke tegnet noen kontrakter på skipet for intervensjonsarbeid. Skipet kan operere i Nordsjøen, men på grunn av kapasiteten for ultradypt vann er det trolig ikke i hjemlig trakter at skipet vil bli satt i arbeid først.

Se flere bilder fra skipet her.

Denne artikkelen er hentet fra nyhetsbrevet Petronews Weekend, som blir sendt ut til 9.000 abonnenter hver fredag. Meld deg på gratis her . Petronews Weekend er et samarbeid mellom Petro.no og Oilinfo.no, som begge er en del av mediehuset PETROmedia as.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger