Eni Norge og Statoil har gitt kontrakten for bygging av Goliat FPSO til det koreanske verftet Hyundai Heavy Industries.Med den avgjørelsen kan det spøke for jobb for norske verftsarbeidere.
|
NORSK KONSEPT: Det er Sevans Marines konsept som skal sikre oljeutvinningen i Barentshavet for Eni. |
Det er ulike tekniske og kommersielle krav som har vært avgjørende for kontraktstildelingen forteller kommunikasjonssjef i Eni norge, Andreas Wulff, til Oilinfo.
– Etter en samlet vurdering av flere krav sto Huyndai frem som en klar vinner, sier Wulff.
Les også : Aker får subsea på Goliat
Wulff understreker at det koreanske verftet har levert det beste tilbudet om byggingen av FPSOen, en kontrakt som vil ha en verdi på omkring 6,9 milliarder norske kroner.
FPSOen er basert på det norske Sevan-konseptet, og vil være fullt vinterisert for å tåle forholdene i Barentshavet. Byggingen av tankskipet er en av flere store Goliat-kontrakter.
Skjev debatt
Tildeliingen av kontrakten kommer midt i debatten om at flere store kontrakter på orsk sokkel går utenlands. Dette er en debatt Andreas Wullf i Eni mener har kommet skjevt ut.
Les også: Vil ha helhetsvurdering på anbud
– Det er svært viktig å understreke at vi har tildelt femti prosent av kontraktene på Goliat til norske bedrifter. Til nå er tretti prosent gått til utlandet, mens de resterende tjue prosentene ikke er tildelt ennå, forteller Wulff.
– Hva med påstanden om at resultatet ikke nødvendigvis er godt nok for den norske arktiske sokkelen?
– Hyundai kom med det klart beste tilbudet. Både kvalitetsmessig og kommersielt, i tillegg var deres tilnærming til prosjektet den klart beste. Det er også svært viktig å understreke at verftet har erfaring med bygging for arktiske strøk, forteller Wulff.
Les også: Ingen Goliat-FPSO for Aker Solutions
Det italienske oljeselskapet Eni er operatør for feltet med 65 prosent av eierandelene, mens Statoil innehar de resterende 35 prosentene. Goliat-utbyggingen er den første oljefeltutbyggingen i den norske delen av Barentshavet.