Hver tredje oljearbeider har hatt dårlige helikopter-opplevelser

Eurocopter EC225
Publisert 29. juni 2016

Tallene kommer fram i en undersøkelse utført for Bergens Tidende og fagforbundet Industri Energi. Dårligst ut kommer Super Puma, helikopteret brukt i Turøy-ulykken i april i år.

Helikopteret som styrtet på Turøy 29. april, var en Super Puma av modellen EC225. Havarikommisjonen har klassifisert ulykken som en teknisk ulykke. De som har fløyet med denne typen helikopter har generelt svart mer negativt enn andre. 70 prosent av de spurte kunne, om mulig, tenkt seg å reservere seg mot å fly med Super Puma.

Les også: Helikopterulykken ved Turøy skjedde sannsynligvis grunnet tretthetsbrudd

Stor tiltro til pilotene
Sikorskys S-92 er helikopteret som får mest positiv tilbakemelding fra de spurte. Samtidig svarer 94 prosent at de har stor eller svært stor tillit til pilotene.

I tillegg til uønskede hendelser, sier nærmere halvparten at de har opplevd frykt eller ubehag ved turene.

Lynnedslag, fall i luften, returer på grunn av varsellamper, løsnet metallspon og dører som har falt av, er blant hendelsene som er rapportert.

Undersøkelsen er utført i juni blant fagforbundet Industri Energis medlemmer i oljenæringen som har fløyet de siste 12 månedene. Resultatene er regnet ut basert på svar fra 3.445 personer.

Nyhetsbrev fra Petro.no

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger