Den internasjonale maritime organisasjonen IMO kan allerede i høst vedta en påbudt seilingsled utenfor norsk territorialgrense i nord – fra Vardø i øst til Røst i vest, opplyser administrerende direktør Marianne Lie i Norges Rederiforbund til NTB.
NTB
Regjeringen foreslår i den nylig presenterte Forvaltningsplanen for de nordlige områder at det etableres en slik seilingsled.
Forslaget kommer ikke minst i forbindelse med den sterkt økende skipstrafikken til og fra Barentshavet og den offshoreaktivitet der som bare vil øke de nærmeste årene. Sikkerheten vil bli styrket.
Tid til hjelp
– Oppstår det en situasjon med et fartøy, vil man i seilingsleden være så pass langt unna land at det for eksempel vil bli tid til å legge ut lenser for å demme opp for oljeutslipp. Dessuten vil man unngå at et skip havner i nordnorske fjæresteiner før det kan komme slepebåter til, sier Marianne Lie.
Hun sier at IMO i denne saken har lagt opp til en meget rask saksbehandling, fordi Norge er en stor skipsfartsnasjon og fortsatt har ambisjoner om å være det. Som sådan har man en sterk posisjon i IMO.
850 km lang
En ny seilingsled i nord vil være vel 850 kilometer lang. Lie sier at Rederiforbundet overfor Kystdirektoratet har fått gjennomslag for at det i krisehåndteringsplanen skal inngå flere slepebåter enn det som opprinnelig var foreslått.
– Men det er jo klart at den økte offshoreaktiviteten i nord vil inkludere flere typer beredskapsfartøyer som i en krise kan brukes for å hjelpe til, sier administrerende direktør Marianne Lie i Norges Rederiforbund til NTB.