Publisert 26. juni 2007

Verken den kypriotiske kapteinen eller andre om bord på lasteskipet «Server» blir tiltalt etter forliset utenfor Fedje i Nordhordland 12. januar i år., NTB

Hordaland politidistrikt har etterforsket eventuelle straffbare forhold. Nå er saken henlagt ut fra bevisets stilling, opplyser politiadvokat Anders Johnsen til NTB.

Han sier at politiet har lagt stor vekt på rapporten fra sjøfartsinspektøren i Bergen, John Ramsøy. Hans rapport ble levert i slutten av april. Rapporten er ikke offentliggjort, men henleggelsen er i tråd med det som er kommet fram i rapporten, sier Johnsen.

Uklar årsak
Server var på vei fra Årdal til Murmansk da det forliste. Etter å ha kommet ut Sognefjorden gikk skipet sør for Fedje. Der ble været dårligere, og skipet møtte høye bølger. Under sjøforklaringen sa den kypriotiske kapteinen Andreas Dimarakis at en kjempebølge hadde slått inn over skipet og ført til at farten ble kraftig redusert. Dermed ble skipet et bytte for vind og bølger og ble ført inn mot land der det forliste.

Det har kommet fram kritikk mot kapteinen, blant annet fordi ballasttankene ikke var fylt opp og skipet derfor lå for høyt i sjøen. Dette ble avvist av kapteinen under sjøforklaringen.
Det er ikke trukket fram noen klar årsak til havariet. Så langt ser det ut til at det skjedde som følge av flere uheldige omstendigheter, og politiet har ikke funnet at det er gjort noe som gir grunnlag for en straffesak.

Opprenskning
Mens saken har vært under etterforskning har opprenskningen etter havariet pågått.
Over 600 tonn olje lekket ut fra den forliste lastebåten, og store strandområdet i en rekke kommuner i Hordaland og Sogn og Fjordane ble forurenset. Det er gjennomført en omfattende oljesaneringsaksjon de siste månedene.

Rådgiver Tom W. Hansen i Kystverket har bistått det interkommunale utvalget mot akuttforurensing i Bergen – IUA under aksjonen.

Han forteller at det meste av aksjonen nå er avsluttet, men et par arbeidslag er i beredskap for å ta oljesøl som oppdages i sommer.

– Når hyttefolket og ikke minst båtfolket kommer venter vi at det vil bli oppdaget noen nye oljepåslag. Men området er nå så rent at det kan brukes i sommer, sier Hansen. Han forteller at det skal foretas en endelig befaring i september for å konstatere at det som kan gjøres er gjort.

Kostbart
Hansen forteller at det er tatt opp 1.300 kubikkmeter oljebefengt masse som er sendt til destruksjon.

Det er konstatert 230 steder med oljepåslag i de rammede kommunene, og til nå er det brukt 12.000 dagsverk på oljesanering på land.

Det er for tidlig å si hvor mye oppsamlingsaksjonen vil koste, men det er antydet 75 millioner kroner bare for den landbaserte delen. I tillegg er det foretatt oljeoppsamling til sjøs. På toppen av dette kommer kostnadene til fjerning av forskipet og tømming av olje fra akterskipet, noe som bringer regningen etter forliset opp i flere hundre millioner kroner.

Dessuten er det gjort skader på naturen. Det er anslått at 3.000 sjøfugl kan ha mistet livet som følge av oljeforurensning.

Vraket av akterskipet ligger fortsatt utenfor Fedje. Kystverket har krevd det fjernet, men Sjøassuranseselskapet Gard mener det kan bli liggende og er i diskusjon med Kystverket om dette.

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger