Innovasjonspris til GMC
Knut Espen Solberg, ansatt i GMC som Principal Spesialist Winterization, ble 5. oktober tildelt «Artic Shipping North America» sin innovasjonspris for 2016. Tildelingen skjedde under en vinteriseringskonferanse i Montreal.
Tildelingen er en stor anerkjennelse til både GMC og Knut Espen Solberg. Solberg holder for tiden på med en doktorgrad innen vinterisering. I dette arbeidet jobber Solberg tett sammen med Universitetet i Stavanger og DNVGL.
Han får prisen på grunn av det initiativ og det arbeid han har gjort for å teste ut i praksis sikkerhetsutstyr som brukes i Arktiske strøk. Fra 1/1 2017 kommer det nye krav(Polarkoden).
Uttestingen skjedde i april i år i områdene rundt Svalbard. En stor delegasjon reiste med kystvaktskipet Svalbard for å gjøre disse testene. Delegasjonen bestod bl.a. av representanter fra Sjøfartsdirektoratet, Petroleumstilsynet, Universitetene i Stavanger og Tromsø, NTNU, DNVGL og ABS.
Fakta om polarkoden
- Utviklingen av bindende regler for skip som opererer i Arktis og Antarktis ble satt på IMOs agenda i 2009, etter forslag fra Danmark, Norge og USA.
- Norge har ledet arbeid med Polarkoden i FNs sjøfartsorganisasjon (IMO).
- Koden er todelt, og består av en sikkerhetsdel og en miljødel.
- Polarkoden gjelder for Antarktis og Arktis. For Norge betyr dette at områdene rundt Svalbard og Bjørnøya er omfattet av koden.
- Reglene håndheves av hver enkelt flaggstat.
- I tillegg vil Norge kunne kontrollere andre lands skip når de ankommer norske havner (havnestatskontroll).
De nye reglene trer i kraft 1. januar 2017.
Les mer om polarkoden på regjeringen sine nettsider.
Nyhetsbrev fra Petro.no