Publisert 26. oktober 2006

Frankrikes president Jacques Chirac innynder seg i Beijing og EU lanserer en ny Kina-strategi. Kampen om Kinas gunst blir stadig mer intens.

NTB

Den franske presidenten, som i disse dager er på sitt fjerde statsbesøk til Kina, er ikke et øyeblikk i tvil om Kinas betydning framover.

– Frankrikes framtidige innflytelse og posisjon i verden vil delvis avhenge av evnen til å skape spesielt sterke bånd til Kina, fastslår president Jacques Chirac.

Frankrike har i dag en markedsandel i Kina på beskjedne 1,4 prosent, noe president Chirac håper å forbedre gjennom sitt besøk i landet. Torsdag ble det i forbindelse med Chiracs besøk undertegnet et titall kontrakter i Beijing.

Den suverent viktigste kontrakten ble halt i land av den europeiske flyprodusenten Airbus. Kina sa ja til å kjøpe 150 nye Airbus-fly av typen A-320, og inngikk en avtale med Airbus om å sette opp en montasjefabrikk i Kina som skal bygge flyene. Dessuten undertegnet Kina en opsjon til å kjøpe 20 av de nye Airbus A-350-flyene.

Ny Kina-strategi
President Chiracs jakt på kontrakter og kontakter i Beijing sammenfalt med EUs Kina-utspill denne uken. EU og Kina ble tidligere i høst enige om at de på nyåret skal innlede forhandlinger om en omfattende partnerskaps- og samarbeidsavtale, som skal ta for seg både økonomiske og politiske forhold.

Denne uken kom så EU-kommisjonen med sine innspill til en slik avtale. Offisielt hilser EU Kinas vekst velkommen.

– Kina er ingen skremselshistorie om globaliseringen. Det er en suksesshistorie. Kina betyr billigere varer i europeiske butikker, sa EUs handelskommissær Peter Mandelson.

Samtidig er det utbredt uro i mange EU-land over den konkurransen som Kina gir europeiske produsenter av blant annet klær og sko.

– Europa har en økonomisk interesse av et økonomisk sterkt Kina. Begge sider tjener på åpenhet. Men Kinas voksende handelsmuskler medfører økte forventninger. Europa må godta tøff konkurranse, men Kina må sørge for rettferdig konkurranse, sa Mandelson.

Kamp om markeder
For europeerne handler det selvsagt ikke bare om å beskytte sine markeder mot det de kaller urettferdig konkurranse fra Kina, men også om kapre andeler av det kinesiske markedet.

Airbus er svært opptatt av å komme sterkere inn på det kinesiske markedet, der den amerikanske konkurrenten Boeing hittil har dominert.

– Hvis du ønsker å være til stede handelsmessig i et land som Kina, må du også være til stede industrielt, sa den nye Airbus-sjefen Louis Gallois som forklaring på at Airbus sin første montasjefabrikk utenfor Europa nå skal oppføres i Kina.

Det statseide franske selskapet Areva konkurrerer på sin side med amerikanske Westinghouse om å få bygge tredje generasjons kjernekraftverk i Kina. Kontrakten på dette er anslått til rundt 50 milliarder kroner.

Samtidig ser europeerne med uro på Kinas voldsomme handelsoffensiv overfor Afrika. Kina blir kritisert for å tilby hjelp, lån og investeringer til oljerike land som Sudan og Angola uten å stille noen krav til åpen regnskapsføring, respekt for menneskerettigheter eller beskyttelse av miljøet.

Zimbabwes president Robert Mugabe er for øvrig blant de rundt 60 afrikanske stats- og regjeringssjefene som er invitert til et storstilt kinesisk-afrikansk toppmøte i Beijing i begynnelsen av november.

Siste fra forsiden

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger