Mer enn tusen er værfast

(Illustrasjonsfoto: Arkiv)
Publisert 12. desember 2014

Mer enn tusen oljearbeidere sitter værfast offshore eller på heliportene på grunn av tordenværet.

Tordenværet som har stoppet helikoptertrafikken på de tre sørligste heliportene, Sola (Stavanger), Bergen og Florø, har også stoppet alle mannskapsskifter på de feltene heliportene betjener.

Det betyr at de som er offshore må jobbe videre på overtid, mens avløsningen ikke har annet å gjøre enn å vente på og ved heliportene i tilfelle været letter.

780 Ekofisk-arbeidere berørt

ConocoPhilllips, Ekofisk-operatør og den største operatøren i norsk del av Nordsjøen utenom Statoil, er blant dem som er hardest rammet.

– Det har ikke vært avganger til Ekofisk-området så langt i dag, torsdag 11. desember. Hovedårsaken til forsinkelsene er stor lyn-aktivitet i luftrommet over Nordsjøen, sier Tore Falck, seniorrådgiver, kommunikasjon og myndighetskontakt i selskapet til Perto.no.

– Det er 24 avganger til Ekofisk-området som blir berørt i dag. Det betyr at om lag 385 personer venter på utreise, og samme antall personer står i arbeid i Ekofisk-området lenger enn planlagt, sier han, og legger til:

– Helikopterselskapene og ConocoPhillips følger værforholdene nøye, og er klar til å gjenoppta flyging på kort varsel når været tillater det.

Situasjonen er mye den samme på Gjøa, som betjenes fra Florø.

– Tordenværet stoppet trafikken både i går og i dag, så vi har 38 personer offshore som står i jobb over tiden, og tilsvarende mange som venter på heliporten, sier Ulf Rosenberg, kommunikasjonsansvarlig hos Gjøa-operatør GDF Suez.

– Vi vil gjennomføre skiftene så snart vi kan, men været avgjør.

Helikopterproblemene rammer også også gigantfeltene Gullfaks, Statfjord og Troll, så antallet arbeidere som er rammet er betydelig høyere enn de drøyt 850 på Ekofisk og Gjøa.

Se hva status er på flightene. Linkene finner du her:
Skader ikke beredskapen

Falck mener sikkerheten og den medisinske beredskapen for mannskapet offshore er god, til tross for helikopterproblemene:

–  Vinterstid kan været føre til restriksjoner for helikoptertrafikken. Vi har til enhver tid god medisinsk beredskap i Ekofisk-området, som tar høyde for ulike værforhold, sier han.

– Ved akutt sykdom vil medisinsk behandling gis i hospitalet på den aktuelle plattform. Behandling gis av sykepleiere i samråd med ansvarlig vaktlegetjeneste på land.

Heller ikke Rosenberg er bekymret for sikkerheten og den medisinske beredskapen.

– Sikkerheten er god, og skulle det oppstå en akuttsituasjon medisinsk, vil denne løses gjennom bruk av SAR-helikopter (Search And Rescue – redningshelikopter) som har andre kriterier enn helikoptre for persontransport, eventuelt båt, sier han.

– Det er en kjedelig situasjon for de som ikke for reist i land eller ut på jobb, men sånn blir det bare av og til.

Siste fra forsiden

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger