Teknisk bekledning for ekstremvær blir intelligent

(Illustrasjon: SINTEF)
Publisert 22. juli 2015

Teknisk bekledning som kan “føle” hvordan kroppen din har det blir til i norske laboratorier. Det skal gjøre det tryggere å jobbe under ekstreme forhold i Arktis.

Av Christina Benjaminsen

Målet med prosjektet som har fått navnet SmartPro er å videreutvikle teknisk bekledning for ekstreme forhold som både er funksjonelt, behagelig, og varmt. Men ikke minst – intelligent. Det betyr at avanserte sensorer som er integrert i arbeidstøyet og skal overvåke tilstanden til de som har dem på og varsle dersom belastningen er for stor.

– Vi vet at industrien flytter grensene lenger og lenger nord, og at Arktis kommer til å bli det Nordsjøen er i dag: Et sted der mennesker jobber under til tider ekstreme forhold. Da gjelder det å være forberedt og ha gode løsninger som kan ta vare på arbeiderne. Sikkerhet er industriens førsteprioritet, og i nordområdene vil arbeiderne bli utsatt for nye og mer ekstreme utfordringer, sier Øystein Wiggen i SINTEF.

Wiggen er fysiolog og en av forskerne som har jobbet med konseptet ColdWear siden 2008. Nå skal han og kollegene ta konseptet et steg lenger og videreutvikle en jakke som kan overvåke arbeidere i Arktis.

30 forsøkspersoner med teknisk bekledning i sving

Til høsten skal 30 forsøkspersoner gjennom tøffe tak i laben under streng bevoktning av forskerne. Det skal gi forskerne viktige fysiologiske data på hvilke belastningen kroppen tåler i ekstrem kulde. Deretter skal dataene fra sensorene som er integrert i den tekniske bekledningen brukes til å utvikle en algoritme. Det gjør at tøyet kan varsle fra når belastningen på kroppen blir for stor.

– Sensorsystemet og algoritmen skal utvikles av våre kolleger på SINTEF IKT i Oslo. De har spesialisert seg på instrumentering under ekstreme forhold, og er en svært viktig partner i prosjektet, sier fysiologen.

Temperatur og fuktighet overvåkes av sensorer både inni og på utsiden av klærne, og i tillegg måles hudtemperatur. Bevegelse monitoreres av en enhet som kombinerer data fra akselerometer, gyroskop og digitalt kompass/magnetometer.

– Vi vil finne sammenhengen mellom data fra alle disse sensorene og den belastningen fysiologene sier at kroppen er utsatt for. Dette blir grunnlaget for algoritmen som skal varsle fare, sier forsker Hanne Austad ved SINTEF IKT.

Tanken er at disse sensorene skal kommunisere via Bluetooth med en smart-telefon eller en annen Bluetooth enhet – slik at arbeidslederen kan få beskjed dersom det er nødvendig.

Siste fra forsiden

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger