Publisert 4. februar 2000

Mandag 19. januar ankom Ullriggs topdrive til IRIS.Det byr på helt nye muligheter.

Like ved E39 inn mot Stavanger troner boretårnet Ullrigg. I tårnet har det endelig dukket opp en etterlengtet topdrive.

MED BRANSJEN I RYGGEN: Oddvar Skjæveland (t.v.)
og Per Bu kan med rette se fram til neste uke.
Da kommer en etterlengtet topdrive til Ullrigg.
Bildet er tatt i sikker sone på testområdet.
(Foto: HENRIK SALTHE)

Felles løft
Ullrigg har basert seg på et oppsett med kelly i stedet for topdrive, en løsning som gikk av moten på norsk sokkel for mange år siden. Derfor spurte daværende Ullrigg-direktør Marit Karlsen Brandal på bore- og brønnkonferansen i 2007 om det var noen som hadde en topdrive liggende . Apellen ble registrert , og etter et omfattende markedsarbeid fikk IRIS samlet inn nok støtte til at de kunne bestille ny topdrive. StatoilHydro og ConocoPhillips var blant aktørene som spyttet inn penger, mens National Oilwell Varco bistod ved å tilby en ny topdrive til sterkt redusert pris .

– Den gjenstående andelen som i dag er egenfinansiert jobbes det fremdeles med å få dekket inn. Det er ikke til å legge skjul på at det er vanskeligere å hente penger i år enn det var i fjor, men alle steiner skal vendes og muligheter sjekkes. Samtidig er forskning og utvikling spesielt viktig i nedgangstider, slik at man kan finne mer kostnadseffektive løsninger, sier den nye Ullrigg-direktøren Oddvar Skjæveland til Oilinfo Weekend.

Dermed burde det meste være duket for nye testmuligheter på Ullrigg. Dessverre har prosjektet blitt forsinket flere ganger, men nå er endelig topdriven ankommet Ullandhaug.

– Topdriven er en forbedret type basert på en veldig populær modell. Endringene som har blitt gjort skal gjøre den kraftigere, og disse endringene har ført til glidninger i tidsplanen, forteller Skjæveland til Oilinfo Weekend.

Kraftig
Den nye modellen har imponerende spesifikasjoner. Topdriven har en løftekapasitet på 500 tonn, og har et boremoment på 55.000 ft.lbs, 74.600 Nm kontinuerlig kapasitet. For å få til dette, baserer topdriven seg på to AC-motorer med 550 hestekrefter hver.

– Denne enheten har høyere torque-verdier enn vanlige 500 tons topdriver, og er utviklet for lengre og dypere brønner, oppsummerer Skjæveland.

Prisen blir den samme
Finansieringsmetoden med industristøtte skal også hindre at topdrive-prosjektet gjør det dyrere å utføre tester på Ullrigg.

– Det skal ikke bli dyrere å utføre tester her. Vi er avhengige av å dekke inn driftskostnadene, men samtidig må vi holde testkostnadene nede, forklarer Skjæveland.

Hans kollega Per Bu, som er senior prosjektleder på Ullrigg, fremhever viktigheten av at prisen holdes på et lavt nivå:

FRA NOV: En lignende topdrive skal installeres
på Ullrigg. (Foto: NOV)

– Ullrigg skal være en støtte også for de små og mellomstore leverandørbedriftene, påpeker han.

Installasjon
Det var prosjekter som ventet på at topdriven skal ankomme, men de får ikke slippe til helt enda. Først skal topdriven monteres, selv om mye av installasjonsarbeidet allerede er utført.

– For å redusere installasjonstiden har vi begynte med å installere støttesystemene, så når topdriven kommer er det bare å henge den opp, koble den til og oppgradere softwaren i kontrollsystemene, sier Skjæveland.

Flere ønsker og planer
Selv om topdriven snart er på plass, har Bu og Skjæveland flere ønsker for anlegget på Ullandhaug.

– For å videre befeste og foredle vår posisjon som en attraktiv og totalt uavhengig test- og kvalifiseringsfasilitet, er vi avhengige av en utstyrsinfrastruktur som er i tråd med det som etter hvert er standard i riggmarkedet, sier Skjæveland, som karakteriserer denne topdriven som et betydelig steg i riktig retning. Det neste som står på ønskelista er full mekanisering av boredekket.

– Vi håper selvfølgelig å få til en lignende finansiering som det vi har hatt av topdriven, sier han.

I tillegg skal det i løpet av året settes i gang bygging av en helt ny testhall på 325 kvadratmeter med mulighet for testing av utstyr på helt nye trykk og temperaturer, med kapasitet på 1500 bar og 250 grader celsius.

– Videre er vi i tenkeboksen på testutstyr for ekstremt lave temperaturer for å dekke det gryende behov for operasjoner i nordområdene, opplyser Ullrigg-direktøren.

– Anlegget her har en unik verdi når det kommer til kompetanseheving og strekker seg internasjonalt så vel som nasjonalt innenfor forskningsmiljø, universiteter og næringslivet. Derfor er det viktig at vi har et anlegg som er oppdatert og klar for så langt det lar seg gjøre å simulere de påkjenningene som finnes rundt boreprosesser på land og offshore, slår Skjæveland fast overfor Oilinfo Weekend.

Denne saken er hentet fra Oilinfo Weekend . Oilinfo Weekend er vårt ukentlige, mailbaserte nyhetsbrev som oppsummerer ukens nyheter og bringer frem menneskene bak nyhetene i oljebransjen. I tillegg presenterer vi mat/vin stoff, offshore-været og golftips.

Her bestiller du abonnement på Oilinfo Weekend . Tjenesten er gratis!
Weekend-redaksjonen kan tipses på magnus@oilinfo.no

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger