To ganger i året får ansatte i A/S Norske Shell karakterer av arbeidsgiveren basert på prestasjoner. Karakterene er med på å bestemme lønnsutvikling og bonus.
– Dette er en konkret score basert på hvor gode prestasjoner den enkelte har hatt i forhold til avtalte mål i begynnelsen av året, sier personaldirektør i Norske Shell, Gunnar Neset, til Finansavisen.
Målet er at de som gjør det godt skal føle seg verdsatt og bli sett i forhold til det de har levert. Samtidig er det en god anledning til å ta den vanskelige samtalen med dem som ikke gjør det så godt. Karakterene gis gjennom en medarbeidersamtale.
Oljeselskapet måler tre områder; kapasitet, motivasjon og relasjoner. Ifølge Neset er de fleste positive til systemet, men han medgår at enkelte føler et ubehag ved å bli målt på denne måten.
– Samtidig mener jeg at det nesten er urettferdig og ikke bra å la de ansatte gå gjennom et langt arbeidsliv uten konkrete belønninger eller tilbakemeldinger.