Publisert 4. februar 2000

Det kinesiske rederiet Grand China Logistics har ytret ønske om å kjøpe minst femti prosent av Arne Blystads Offshore Heavy Transport.

Majoritetseieren i Offshore Heavy Transport, Arne Blystad, kan ende opp med å selge så mye som femti prosent av det som i dag heter Offshore Heavy Transport (OHT), totalt er aksjene i selskapet verdt 1,5 milliarder kroner ifølge Dagens Næringsliv.

Grand China Logistics Holding skal nå ha fått tillatelse til å kjøpe femti prosent av aksjene, en transaksjon som vil innebære at selskapet får et nytt ansvarsområde, nemlig transport av tungt spesialutstyr som borerigger. Ifølge DN skal kontrakten være i boks i løpet av september.

Eier 90 prosent
Blystads tungløftsselskap har fire halvt nedsenkbare tungløftskip som alle kan frakte noen av de tyngste lastene i verden. «Eagle», «Falcon», «Hawk» og «Osprey» transporterer stort sett oppjekkbare og halvt nedsenkbare rigger og offshoremoduler, men ifølge DN også lektere, mudringsutstyr, slepebåter, rørleggingsfartøy og flytekraner.

Arne Blystad eier 90 prosent av aksjene i OHT, selskapet ble etablert i 2005 på initiativ av Awilhelmsen-konsernet. Blystad ble en del eiermassen da han solgte to fartøy til rederiet.

Det kinesiske rederiet som nå melder sin interesse bestilte i fjor 51 ny bulkcarriere og store råoljetankskip.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger