Publisert 4. februar 2000

Siden fredag før påske har den første kinesiske boreriggen bygget for norsk sokkel ligget til kai i Gandsfjorden. Bli med om bord på omvisning!

FOR SIKKERHETS SKYLD: Riggen er utstyrt med en egen piratknapp som forsegler ytterdør-
ene. Den ble heldigvis ikke tatt i bruk under seilingen fra Kina til Norge. (FOTO: MAGNUS
VåGEN BIRKENES)

«COSLPioneer» er en halvt nedsenkbar borerigg, designet av Global Maritime, og er som nevnt den første riggen beregnet på operasjoner på norsk sokkel som er bygget i Kina. Boreriggen var en del av porteføljen som fulgte med da China Oilfield Services Limited (COSL) kjøpte det norske riggselskapet Awilco i 2008, og ble bygget ved CIMC Raffles Offshore Ltd. i Yantai. I begynnelsen bød det på problemer.

– «COSLPioneer» ble skreddersydd for hard sjø og designet for å følge norske lover og krav, og vi har brukt mye ressurser på å følge opp slik at alt blir slik vi skal ha det, sier Lage Nordby, ansvarlig for operasjoner i COSL Drilling Europe AS.

Opprinnelige skulle BP bruke riggen på Skarv-feltet, men grunnet forsinkelser under byggingen måtte avtalen kanselleres.

– Vi har full forståelse for at BP måtte terminere avtalen, men vi har fått en god kontrakt med Statoil, sier Jørgen Arnesen, administrerende direktør i COSL Drilling Europe AS.

Kontrakten med Statoil er i utgangspunktet på ett år, men med to to års opsjoner som til sammen kan utvide den totale kontraktslengden til fem år.

Fullt mannskap

«COSLPioneer» er en midwater-rigg som kan operere på inntil 800 meters havdyp. Mannskapet på 162 personer fordelt på tre crew har vært på plass på riggen siden den kom til Norge. Nå driver de testing, brannøvelser og blir kjent med utstyret før «COSLPioneer» skal ut til en foreløpig ukjent destinasjon. Det som er sikkert er at den skal drive leteboring for Statoil, og skal være i drift fra månedsskiftet juli/august.

– Nå er det kun operatørens innredninger som gjenstår. Vi er klare, sier Arnesen.

Lang seilas

Tre måneder tok det besetningen å seile den 104 meter lange og 65 meter brede riggen fra Kina, til den lå til kai hos Keppel Norway i Sandnes.

– Det var en god test for det maritime utstyret, sier Arnesen.

Samlet var 120 personer med på seilingen. Utfor Afrikas kyst fikk de klarsignal fra ledelsen om å gi full gass. Ikke fordi pirater var på ferde (det finnes forresten en egen piracy-button for slike nødstilfeller, og den er fremdeles ubrukt), men for å teste hvor fort den kunne gå, sånn for moro skyld. På det meste holdt boreriggen en hastighet på 14 knop. Og stemningen om bord sies å ha vært upåklagelig.

– Vi hadde ikke en eneste sykdomshendelse på turen, og da vi spurte om noen var interessert i å være med å seile neste rigg, rakk samtlige som hadde vært med opp hånda igjen, sier Arnesen.

– Det var en helt spesiell opplevelse å få være med på seilingen, sier kaptein Aksel øren, som seilte halvparten av den tre måneder lange etappen.

«Firlinger»

COSLs to andre halvt identitiske rigger,» COSLInnovator» og «COSLPromoter», blir bygget ved samme verft. Begge disse har rammekontrakter med Statoil om boring på Troll-feltet.

– Det er ingen andre like semirigger på norsk sokkel, og vi mener det er en fordel for oss at våre er like. Det gjør det enklere både når det kommer til opplæring av mannskap og lager for reservedeler. Operatøren vet også hva de får hvis de har prøvd den ene, sier Arnesen.

Bygging av den fjerde make riggen, «COSLProspector», sendes ut på anbud til ulike verft i løpet av tredje eller fjerde kvartal i år.

– Det er ikke gitt at vi bruker samme verft denne gang, selv om resultatet er blitt veldig bra. Behovet for nye borerigger til norsk sokkel er i hvert fall definitivt til stede, i og med at snittalderen er 30 år. 95 prosent av brønnene i Norge bores på mellom 60 og 450 meters havdyp, så det er også et klart behov for midwaterrigger fremfor dypvannsrigger, sier Arnesen.

Venter på SUT

COSLPioneer venter fortsatt på endelig samsvarsuttalelse (SUT) fra Ptil, men COSL-ledelsen frykter ikke at dette vil forsinke leveransen.

– På boligriggen «COSLRival» gikk SUT-prosessen i rekordfart. Ifølge Ptil selv er minstetiden tre måneder uansett, og det klarte vi, så vi er ikke bekymret for at det skal forsinke leveransen til Statoil i juli, sier Arnesen.

SJEFEN SJøL: Jørgen Arnesen er administrerende direktør i COSL Drilling Europe AS, og meget stolt av
deres nyeste rigg. (Alle foto: MAGNUS VåGEN BIRKENES)
VAIERE: «COSL Pioneer» har åtte ankerpunkt, men bruker kraftige vaiere fremfor kjetting, som
tradisjonelt blir brukt.
KRAFTFULL OPPVARMING: Riggen er klargjort for full vinterisering, og da er store og kraftige
varmesystemer, som dette, essensielt.
300 BILER: Utblåsningsventilen (BOP), stor og lysegrønn, veier massive 300 tonn, tilsvarende 300 biler.
INNOVATIVT: Borekabinen er levert av National Oilwell Varco, og er utstyrt med siste versjon av deres
verdenskjente Cyberbase-kontrollsystemer.
VIKTIGE: Mud-operatørene Knut Lind (t.v.) og Steinar Nålby har ett særs stort ansvar på skuldrene
om bord på «COSLPioneer».
FøLGER BOKA: Livbåtene på «COSLPioneer» er tilpasset det nye og strenge regelverket på norsk sokkel.
UBRUKT: «COSLPioneer» er en av få rigger i verden med egen piratknapp, som ved utløsning
forsegler ytterdørene og setter i gang et øredøvende leven på 1000 desibel.
EFFEKTIVT: Fem shakere fra Brandt sørger for effektiv prosessering av slam.
FøRST AV FIRE: «COSLPioneer» er den første av fire søsterrigger fra kinesiske COSL laget for norsk sokkel.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger