En avvikling av norsk oljeindustri vil ikke bidra til reduksjon av verdens klimautslipp. En studie som AkerBP og WoodMac nylig har publisert viser at de europeiske C02-utslippene ville være 230 millioner tonn høyere dersom Norge skulle avvikle sin oljeindustri. Det tilsvarer utslippene fra fem millioner biler årlig.
KOMMENTAR AV: Helge Keilen, redaktør, Offshore Media Group
Selv om norsk oljepolitikk ligger tilsynelatende fast, er det sterke understrømmer som advokerer en raskere utfasing av oljeindustrien. Ser man bort fra de økonomiske konsekvensene av dette (oljeindustrien betalte 84 prosent selskapsskatt i 2022), som ville være svært betydelige, veier hensynet til å nå verdens klimamål tyngst. Derfor legger rapporten fra WoodMac viktige premisser for hva som ville skje klimamessig dersom norsk oljeindustri forsvant.
Europa har i årevis vært stor nettoimportør av olje og gass, og er kun selvforsynt med en femdel for olje og to femdeler for gass. Mesteparten av selvforsyningen kommer fra UK og Norge. Selv i et scenario der verden klarer å begrense global oppvarming til 1.5 grader, vil Europa være avhengig av netto import av både olje og gass. Når nesten all norsk eksport av olje og gass går til Europa, er implikasjonen er at dersom norsk olje og gasseksport synker eller forsvinner må Europa finne andre erstatninger.
WoodMac har kartlagt de største leverandørene av olje og gass til Europa, og hvor store CO2-utslipp hver av disse leverandørene står bak i produksjons- og transportfasen. Forskjellen i utslipp mellom norsk olje og gass mot konkurrentene er ikke bare på noen prosent, den er massiv. For olje er Norge 300 prosent bedre enn snittet av konkurrentene og for gass 600 prosent bedre.
Rapporten mener at Norge bør være stolt av ingeniørene, geologene og økonomene som jobber i oljeselskapene og som gjør verden og Norge et bedre sted å leve. Det henvises til at oljeindustrien gir livsgrunnlag til milliarder av mennesker, fordi gass står bak det meste av verdens kunstgjødsel. Hvordan skal verdens bønder så og høste uten tilgang til diesel?
At rapporten er utgitt av oljeselskapet AkerBP, og signert av selskapets Chief Economist Torbjørn Kjus, vil nok av diehard klimaforkjempere fremstå som et tilnærmet bestillingsverk, og neppe endre fastlåste innstillinger. Men når WoodMac med sin verdensledende database tallfester og bekrefter i detalj hvordan det er en ekstremt dårlig ide også klimamessig å legge ned norsk oljeindustri, er det verdt å lytte til.