Petroleumstilsynet (Ptil) gjennomførte tilsyn med Gydas kommunikasjon, kommunikasjonsutstyr, vedlikehold og kompetanse i begynnelsen av mai. Det ble funnet flere avvik.,Tilsynet fant sted 6. til 9. mai, der målet var å verifisere teknisk tilstand, og i den forbindelse vedlikehold og bruk av radio- og telekommunikasjonssystemer på innretningen vurdert opp mot relevante HMS-forskrifter.
Ifølge tilsynsrapporten ble det funnet fire avvik. Det første avviket var mangler ved VHF-radio, antenne og programmering. Ved stikkprøve av radioutstyr i MOB-båt ble det blant annet registrert at det fastmonterte VHF-apparatet fungerte bare av og til. Toppdelen av VHF-antennen var brukket. Nåværende utstyr var heller ikke tilpasset krav om håndholdt bruk av VHF for MOB-båtfører.
Det andre avviket var at VHF har for mye reflektert effekt. Ved stikkprøver på VHF-radio i livbåt nr. 4 ble reflektert effekt målt til utenfor toleranse (3,8 watt). Tilbakeført effekt skal ikke overstige 10 % av utstrålt effekt (25 W maksimal utstrålt).
Det tredje avviket var ifølge tilsynsrapporten mangler ved antenne og kabel.
– I antenneområdet på toppdekk ble det under befaring funnet en umerket antenne, trolig UHF- repeater, med tilhørende antennekabel som hadde en åpen skjøt, skriver Ptil i sin rapport.
Det siste avviket var at tegninger over antenner og installasjoner ikke samsvarte med faktiske forhold, samt at radiolisensen ikke var oppdatert.
Det ble også funnet et forbedringspunkt knyttet til kompetanse.
– Under befaringen konstaterte tilsynsteamet at personell i kontrollrom innehar SRC (Short Range Certificate) i stedet for ROC (Restricted Operator’s Certificate). SRC er ment for fritidsfartøy, og ellers mindre yrkesfartøy som følger nasjonale forskrifter i begrenset fartsområde. ROC gir et bedre grunnlag for å håndtere blant annet nødkommunikasjon, heter det i rapporten.