Publisert 4. februar 2000

UK2Norway-konferansen førte til at flere selskaper nå er i kontraktsforhandlinger.

UK2Norway-konferansen er en arena hvor oljerelaterte selskaper fra Storbritannia og Norge møtes. Fjorårets konferanse gikk av stabelen i Newcastle, og i år var det duket for samkvem i Stavanger.

Vel blåst

GODT FORNøYD: Daglig leder Bjørn Tore
Bjørsvik. (Foto: HENRIK SALTHE)

– Alle tilbakemeldingene vi har fått fra både delegater, utstillere og foredragsholdere er positive. Vi vet også at det ble inngått en intensjonsavtale mellom deltakere på konferansen under konferansen, og at det også fant sted tre andre kontraktsforhandlinger. I tillegg har flere andre kommet i dialog med hverandre, og knyttet verdifulle forretningskontakter, sier Bjørn Tore Bjørsvik, daglig leder i arrangørselskapet Oilinfo Arena, til Oilinfo Weekend.

– Det at våre engelske partnere One NorthEast, NOF og Norwegian Collaboration Centre allerede snakker om neste års konferanse ser vi også på som en bekreftelse på at årets arrangement har vært en suksess, legger Bjørsvik til.

IOR
Konferansen begynte mykt mandag med flere bedriftsbesøk, før de faglige foredragene startet for fullt tirsdag morgen. Først ut var Johannes Kjøde fra Oljedirektoratet, som stilte seg kritisk til at oljeselskapene viser seg lite risikovillige i prosjekter for å få økt oljeutvinningen, særlig sammenlignet med risikoen som tas i letefasen.

– Det er bedre med en fugl i hånden enn ti på taket, og de fuglene vi allerede har fanget, er de virkelig store fuglene, sa Kjøde.

Britisk blikk

FRA DET OFFISIELLE STORBRITANNIA: PILOT-
leder Bill Cattanach. (Foto: MAGNUS BIRKENES)

Etter Kjøde fulgte blant annet analytikere fra Ernst & Young og Sparebank1 SR-Bank, i tillegg til Bill Cattanach , leder for PILOT-sekretariatet og politisk rådgiver for Lord Peter Mandelson i det britiske Department of Energy and Climate Change. Han delte blant annet erfaringer rundt samarbeid mellom norske og britiske oljeselskaper, og kom med sterke oppfordringer om å ta steget over Nordsjøen.

Også Bent Mathisen, analytiker hos Subsea 7 og tidligere redaktør i Morningstar, pekte på viktigheten av å se utover grensene.

– Det er helt feil av industrien å se innover i disse tider, og prøve å få til alt innenlands. Det vil bare øke kostnadene og senke kvaliteten på sluttproduktet. Vi må jobbe hardere, og jobbe for å gjøre hverandre bedre, sa Mathisen.

Tirsdag kveld ble det lagt til rette for sosialt samvær og nettverksbygging med god mat og huldresang i Gloppehallen i Byrkjedal.

Medvind fra vest
På onsdagen var det fokus på forretningsmulighetene for leverandørbedrifter som tradisjonelt har sitt marked innenfor olje og gass innenfor offshore vindkraft. De kan være store.

STORT VINDPOTENSIALE: Tror Ray Thompson
fra One NorthEast. (Foto: MAGNUS BIRKENES)

– Offshore-strukturene som skal installeres er enorme. I en vindmølle er det gjerne mellom 300 og 400 tonn med roterende deler, som skal snurre rundt 120 meter oppe i lufta, opptil 400 kilometer fra land. Dette er en stor utfordring for folk som kommer fra det tradisjonelle vindkraftindustrien, men for folk i olje- og gassindustrien virker nok ikke dette så avskrekkende, sa Ray Thompson, leder for energi- og miljøavdelingen hos den britiske bransjeorganisasjonen One NorthEast, på konferansens siste dag.

Lanserte nytt produkt
Bjørn Tore Bjørsvik vil ta med seg erfaringene fra årets konferanse inn i planleggingsarbeidet mot neste konferanse.

– Neste gang vil vi nok fokusere mer på rene petroleumsrelaterte temaer. Samtidig har vi fått veldig mange henvendelser på vindtemaet vårt, og vi vil nå vurdere å bygge dette ut til et eget konsept, sier konferansegeneralen til Oilinfo Weekend, som avslører at Oilinfo Arena allerede er i samtaler med store aktører innenfor vindkraftbransjen rundt dette konseptet.

Oilinfo Arena er et datterselskap av Oilinfo, og moderselskapet lanserte også et nytt produkt på årets konferanse: Oilinfo NCS Field Contract Guide.

– Produktet ble veldig godt mottatt. Det var i utgangspunktet utarbeidet med tanke på de britiske gjestene, men ble mottatt med tilløp til hurrarop og salmesang av de norske bedriftene som deltok på konferansen også. Alt i alt viser dette at vår satsing på market intelligence og slagordet «business to business, face to face» er en god formel, konstaterer Bjørsvik, og legger til at det nye produktet også vil bli gjort tilgjengelig for Oilinfos kunder innen kort tid.

Les flere saker fra konferansen
– Mangler lokalt marked
– Oljen avgjørende for offshore vind
– Kostnader er alt
Selskapene bør ta høyere IOR-risk

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger