Publisert 4. februar 2000

Scana Industrier ASA har gjennom sitt datterselskap Scana Propulsion inngått nye viktige kontrakter til en samlet verdi av 40 millioner kroner.

– Flere av kontraktene er banebrytende og åpner nye og spennende markedsmuligheter for Scana, sier konsernsjef i Scana Industrier ASA, Rolf Roverud.

Scana Propulsion har blant annet inngått avtale med Kleven Maritime for leveranse av propellanlegg til et supply-skip av type SALT 100 PSV for rederiet Ugland Offshore i Grimstad. Avtalen inneholder også opsjon på leveranser til ytterligere ett skip. Fartøyet er designet av Salt Ship Design og propellsystemet er utviklet i samarbeid mellom Salt Ship Design og Scana Propulsion. Propellsystemet er av typen kontraroterende med to propellere drevet av effektive permanent-magnet motorer som roterer uavhengig av hverandre i samme aksellinje. Pålitelighet og drivstofføkonomi har vært filosofien for konseptet.

– Scana ser på ordren som strategisk svært viktig. Frem til nå har vi hatt vår styrke i markedet for ankerhåndteringsfartøy. Dette nye konseptet gir oss et spennende fotfeste i PSV-markedet, og gir med det en betydelig økning i Scanas markedspotensial for fremdriftssystem til offshore markedet, sier administrerende direktør for Scana Propulsion, Kristian Sætre.

– Direkte drevet kontraroterende faste propellere med god beskyttelse mot ytre skader gjør systemet mer effektivt og driftssikkert sammenlignet med et konvensjonelt system. Det kompakte propellanlegget muliggjør en mer effektiv fasong på akterskipet, og i sum oppnås betydelig bedre virkningsgrad med tilhørende lavere forbruk og utslipp av klimagasser. Et slikt alternativ til dagens fremdriftssystem er etterspurt fra store deler av supply-skips markedet.

Leveransen fra Scana består av propeller og motorer og yter totalt 4.000 kilowatt.

Scana Propulsion har også inngått avtale med Havyard Global Solutions AS for levering av gir og propellanlegg med fjernstyring til to standby skip (Field Support Vessels) til Atlantic Offshore. Skipene skal bygges ved det spanske verftet Zamakona, og utstyret skal leveres i 2. og 3. kvartal i 2013. Fremdriftsanleggene er dieselmekanisk og består av to gir- og propellersystem av typen ACG 62/680 2-speeds gear. Avtalen med Havyard Global Solutions omfatter også opsjon for samme type leveranser til ytterligere to fartøy.

– Dette er en ideell fremdriftsløsning for dette skipssegmentet som har en driftsprofil med stor variasjon hvor operasjonstiden er fordelt mellom standby-mode og full drift-mode med svært ulikt behov for propulsjonskraft, og hvor et 2-speeds gir muliggjør optimal kjøring i begge stillinger. Dette gir meget miljøvennlig og drivstoffbesparende drift, sier Sætre.

Scana Propulsion har også inngått avtaler med Larsnes Mekaniske Verksted og det danske Vestværft for levering av gir og propellanlegg med fjernstyring for fiskebåter for to rederi.

– I et globalt marked som fremdeles kjennetegnes av meget lav kontraheringsaktivitet er det interessant å merke at norske rederier, design og utstyrsleverandører relativt sett har brukbar aktivitet, og Scana Propulsion tar sin del av denne aktiviteten. å bli valgt som leverandør til skreddersydde og nye banebrytende konsepter er en bekreftelse på den spisskompetansen Scana innehar på avanserte fremdriftsanlegg. Gjennom tette samarbeid med design, rederi og verft er Scana stolte over å bidra til å fornye og utvikle fremtidsrettede gir- og propellsystemer for morgendagens skip, sier Sætre.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger