Dagrater på høyt nivå, betyr ikke at lønnsomheten for riggselskapene nødvendigvis er høy, sier ledende rigganalytiker.,Det var under åpningsforedraget på Riggkonferansen i Stavanger i dag at rigganalytiker Frank Harestad fra Pareto advarte mot å tro at høyt ratenivå var nok til at riggselskapene kom til å prioritere Norge.
– Ratene er høye, men også kostnadene har gått opp. Det koster gjerne USD 200.000 per dag å drifte en rigg. I tillegg kommer økende kostnader på med å bygge riggen og/eller oppgradere den for å for bruk på norsk sokkel, så høye rater betyr ikke nødvendigvis at lønnsomheten er så god, sa han, og påpekte at ratene er høye også internasjonalt, og de fleste steder har enklere regelverk å forholde seg til.
– Om du er riggeier og kan velge mellom en femårskontrakt med dagrate USD 500.000 i Norge, og en femårskontrakt med dagrate USD 450.000 i Vest-Afrika, er det ikke sikkert du velger Norge, sa han.