Publisert 28. mars 2008

Bourbon Dolphin-kommisjonen peker i sin rapport på svakheter i fartøydesignet og svikt hos dem som håndterte sikkerhetssystemene i rederiet, hos operatøren og på riggen Transocean

NTB og petro.no

«Bourbon Dolphin»-forliset i april i fjor, der åtte mennesker omkom, skyldtes ingen enkeltfaktorer, men en kombinasjon av svakheter ved fartøyets design, og sviktende sikkerhetssystemer konkluderer den offentlig oppnevnte granskningskommisjonen, som fredag leverte sin rapport til justisminister Knut Storberget (Ap).

– Samlet sett har systemsvikt hos aktørene i flere ledd medført at nødvendige sikkerhetsbarrierer manglet, ble ignorert eller brutt slik at mannskap og fartøy ble eksponert for en risiko som resulterte i forliset, skriver kommisjonen i en pressemelding.

Kommisjonen konkluderer med at de direkte årsakene til at fartøyet kantret var fartøyets kursforandring mot babord (vest) for å komme seg unna ankerline # 3, samtidig som indre styrbord tauepinne ble kjørt ned slik at kjettingen ble liggende mot ytre babord tauepinne. Kjettingen fikk da endret angrepspunkt og -vinkel på fartøyet. Dette sammen med fartøyets aktuelle lastekondisjon, at rulledempingstanken mest sannsynlig var i bruk og påvirkning av ytre krefter på fartøy og kjetting, gjorde at fartøyet kantret.

Ankerhåndteringsfartøyet «Bourbon Dolphin» kantret torsdag 12. april klokken 18.20 like ved boreriggen «Transocean Rather», 75 nautiske mil nordvest for Skottland. Mannskapet på 15 rakk så vidt å sende ut nødmelding før skipet tippet rundt og ble liggende med bunnen opp. Den britiske kystvakten ledet og koordinerte den etterfølgende lete- og redningsaksjonen. Åtte av besetningen på 15 mistet livet.

«Bourbon Dolphin» ble levert fra Ulstein Verft i oktober 2006 og var eid av rederiet Bourbon Offshore Norway på Herøy, datterselskap av franske Bourbon.

Kommisjonen, som har vært ledet av Inger Lyng, dommer i Hålogaland lagmannsrett fremmer også en rekke anbefalinger i sin rapport for å unngå at lignende ulykker skjer i fremtiden.

* Kommisjonen foreslår ikke konstruksjonsmessige endringer for eksisterende fartøy, men anbefales at det for fremtiden stilles krav til utarbeidelse av stabilitetsberegninger for ankerhåndtering som underlegges godkjenning av myndighetene.

* Den forelår også formell opplæring av vinsjførere og en gjennomgang av krav til redningsdrakter, samt plassering/installasjon av redningsflåter.

* Kommisjonen foreslår også tiltak for å forbedre rederienes sikkerhetsstyringssystemer. Risikovurderinger må forbedres, det må foreligge rutiner for overlapp av nytt personell og identifisering av nødvendig kompetansenivå for mannskap, samt at det utarbeides fartøyspesifikke ankerhåndteringsprosedyrer.

Granskningskommisjonen peker også på at operatørenes riggflyttingsprosedyrer må gjøres spesifikke for hver operasjon og være enkle å forstå for dem som skal operere etter dem.

– Det må innskjerpes at operatør/rigg utarbeider risikovurderinger for hele operasjonen før den settes i gang. Ved gjennomføringen av operasjonen må sikkerhet og samhandling fortløpende evalueres, heter det i pressemeldingen.

Kommisjonen foreslår også at det bør innføres en oppmerksomhetssone langs ankerlinjen som indikerer en maksimal avstand som fartøyet skal holde seg innenfor ved utkjøring av anker.

Lyng-kommisjonen ble nedsatt i statsråd 27. april 2007 og har avholdt fem åpne høringer og avhørt 38 vitner, bl.a. de overlevende, offiserer fra andre fartøy som deltok i operasjonen, personer fra rederiet, verftet, operatørselskapet Chevron, boreriggen Transocean Rather, det britiske konsulentselskapet Trident, samt Sjøfartsdirektoratet og Det Norske Veritas.

I tillegg har kommisjonen samlet inn og gjennomgått en stor mengde dokumentasjon knyttet til fartøyet og operasjonen Bourbon Dolphin var involvert i da forliset skjedde. Kommisjonen har også hatt tilgang til undervannsfilmer som ble tatt av havaristen rett etter kantringen og av vraket i desember 2007.

Medlemmer av kommisjonen har gjennomført et møte med partenes stabilitetseksperter og fått tilgang på materiale som disse hadde samlet inn.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger