Publisert 10. oktober 2006

Allerede før flyulykken på Stord var passasjerene til Atlantic Airways kritiske til sikkerheten om bord. Fire personer omkom i ulykken tirsdag.

NTB

Inspektørene fra havarikommisjonen fant tirsdag taleregistratoren og ferdskriveren i det brannherjede flyet, og disse skal nå analyseres i London.

Til tross for den eksplosjonsartede brannen klarte 12 personer å komme seg ut av flyet, uten at noen av dem ble alvorlig skadd.

Flyet gikk i fast oppdrag for Aker Kværner Stord. Det færøyske flyselskapet har fløyet ansatte for Aker Kværner siden anleggsarbeidene på Ormen Lange landanlegg på Nyhamna i Aukra kom i gang. Denne flighten kom fra Sola ved Stavanger og skulle videre fra Stord til Molde.

Dagen før flyulykken ble forholdene om bord på flyene til Atlantic Airways kritisert på et allmøte for de ansatte på Ormen Lange-anlegget.
– Vi er flere som har følt at flyselskapet flyr på akkord med sikkerheten, sier Terje Hope til VG Nett.

Andre misfornøyde anleggsarbeidere forteller til VG Nett om blant annet problemer med roret på flyet, deler som faller av vingene og røyk i kabinen.

Avviser kritikken
Atlantic Airways sier de ikke kjenner seg igjen i kritikken fra passasjerene. Selskapet er basert på Færøyene, og godkjenningsmyndighet er det danske Statens Luftfartsvæsen (SLV). SLV opplyser til NTB at de ikke er kjent med kritikk av mangelfull sikkerhet ved flyene til Atlantic Airways.

Da flyet krasjet i 7.30-tiden tirsdag brøt det ut en eksplosjonsartet brann.
– Det var enorme flammer, de gikk opp til 50 meter i været, sier øyenvitne Frode Pletten til NTB.

Selskapets administrerende direktør Magni Arge sier til NTB at dette er det verste som kan skje et flyselskap.
– Dette er en meget trist dag. Jeg har sett vraket, og er veldig imponert over redningsarbeidet som er gjort, sier Arge, som kom til ulykkesstedet tirsdag kveld.

– Landingshjul punkterte
En av passasjerene sier til TV 2 at det virket som ett av landingshjulene punkterte under landing. Den ikke navngitte flypassasjeren sier at landingen virket svært hard, og at flyet ikke hadde sjanse til å stanse før det skled av rullebanen.

Evakueringen gikk svært raskt fordi det var så få passasjerer om bord i flyet, ifølge passasjeren.

Rullebanen ble tirsdag målt opp og flyets spor er registrert. Dessuten ble det foretatt en rekke oppmålinger på selve flykroppen. Inspektør Birger Bull i havarikommisjonen sier det likevel er altfor tidlig å uttale seg om årsaken til ulykken.

Flyet havnet i en bratt skråning, hele 150-250 meter i luftlinje fra den nordlige delen av rullebanen, 50-70 meter fra sjøen, opplyser leder for ambulansetjenesten i Stord, Svein Jensen.

– Alt var normalt
Flyger Sven-Erik Strandberg landet på Stord lufthamn med samme type fly fra samme selskap bare en halv time før ulykkesflyet kjørte utfor rullebanen.

– Ulykkesflyet landet helt som normalt. Det var ingenting uvanlig, sier Strandberg.

Strandberg er basesjef for Atlantic Airways på Stavanger lufthavn Sola, og sier at selskapet opererer tre fly i Norge. Alle er firemotors jetfly av typen BAE 146-200 og tar 92 passasjerer.

Siste fra forsiden

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger