Publisert 12. november 2005

Etter mer enn tolv timer i drift i høy sjø, ble rørleggingslekteren «LB200» endelig festet til slepebåtene igjen lørdag kveld.,
NTB

Rederiet Stolt Offshore bekreftet klokka 20 at to slepebåter hadde lyktes med å feste slepetau til kolossen, som har vært i arbeid ute i Norskehavet. Lenge fryktet man at lekteren ville støte inn i en av de mange riggene i området, og flere plattformer ble delvis evakuert.

Evakueringen av de fleste om bord i «LB200» også ble fullført, til tross for at arbeidet med å feste slepetauene til slutt lyktes.

– Det er fortsatt usikkert når situasjonen vil være fullstendig under kontroll, for det blåser kraftig der ute, sa pressesjef Anders Bang-Andersen sent lørdag kveld.

Fikk hjelp
Arbeidet med å få i gang slepet var tungt fordi sjøen var så grov. Bølgehøyden var en stund oppe i 8 meter, men utpå lørdagskvelden hadde den minket til 5-6 meter, opplyste pressetalskvinne Birgit Sildnes ved Hovedredningssentralen Sør-Norge (HRS) til NTB.
En ekstra slepebåt ble hyret inn fra Balder-feltet for å hjelpe til med å få i gang slepet igjen. To taubåter lå hele tiden ved siden av lekteren, mens en båt fra Aberdeen og en fra Oseberg-feltet også satte kurs for fartøyet.

Fryktet krasj
Rørleggingsfartøyet var under slep til Bergen da de to slepelinene om bord løsnet lørdag morgen. Evakueringen ble iverksatt fordi man fryktet at lekteren kunne treffe en av oljeriggene i området.

– Det var ingen umiddelbar fare for at dette skulle skje, HRS valgte likevel å evakuere deler av mannskapet med helikopter, forklarte redningsleder Joe Halvard Braseth ved HRS.
Alle som ikke er nøkkelpersonell om bord ble evakuert til plattformer i nærheten. Der måtte de vente på videre transport.

Samarbeid
Ifølge rederiet er besetningen sammensatt av folk fra flere land.

– Minst tolv helikoptre var i sving der ute for å få dem av gårde, sa pressesjef Anders Bang-Andersen.

Evakueringen foregikk i samarbeid mellom HRS og redningslaget til Stolt Offshore, som eier fartøyet. Den britisk kystvakten var også involvert. Rederiet forklarte i en pressemelding at mannskapene lørdag ettermiddag ville dra fordel av dagslyset og noe bedre vær.

«LB200» befant seg ved Harding-feltet i britisk sektor da linene løsnet. I løpet av dagen beveget lekteren seg over i norsk farvann.

Sveising
Folkene om bord på «LB200» sveiser gassrørene sammen på lekteren før de senkes ned i sjøen. Fartøyet har ikke egen motorkraft, men er avhengig av slepebåter. Det var på vei til Hanøytangen ved Askøy for vedlikehold da uhellet skjedde, skriver bt.no.

«LB200» har lagt rør i traseen for Langeled mellom Easington i Nord-England og Aukra ved Molde. Første etappe mellom Sleipner-feltet og Easington ble nylig avsluttet.

Langeled er rørledningen som skal bringe gassen fra feltet Ormen Lange i Norskehavet via Sleipner til gassterminalen i Easington. Statoil er ansvarlig for prosjektutførelsen for Langeled-prosjektet på vegne av Hydro, som er operatør for Ormen Lange.

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger