DNV GL og Statoil med Barents-samarbeid
Vil gjennom felles industriprosjekter akselerere teknologiutviklingen som trengs, i møte med utfordringene knyttet leting etter olje og gass i nordområdene. Det skriver DNV GL i en melding.
Det er en vedvarende høy interesse for leting etter olje og gass i de nye områdene av Barentshavet, som ble annonsert i 23. konsesjonsrunde. Spesielt Barentshavet Sør-Øst er så langt uutforsket, med et hav av muligheter fremover. Men nye utfordringer følge hardere, mørkere og kaldere operasjonelle forhold, som krever tilpasning av ny teknologi og hele tiden høye forventninger til sikker og bærekraftig drift.
Skal takle isen i Barentshavet
DNV GL promoterer felles industriprosjekter (joint industry projects – JIP) som et verktøy for å akselerere teknologiutvikling som trengs i møte med utfordringene knyttet leting etter olje og gass i nordområdene. Mens bransjen er samlet på The Arctic Frontiers-konferansen i Tromsø i Nord-Norge, for å diskutere det globale veiskillet mellom kommersielle og miljømessige interesser for leting i Arktis, presenterer DNV GL sitt nyeste industrisamarbeidsprosjekt sammen med Statoil, for å takle Barentshav-is-utfordringen.
– De mest alvorlige hendelsene på arktiske offshorekonstruksjoner er ofte forårsaket av is-struktur-interaksjon. Det er derfor av stor betydning for utformingen av trygge og pålitelige strukturer for å håndtere islaster og islasteffekter ordentlig, sier Hege Berg Thurmann, DNV GL arktiske gruppeleder.
FOLLOWS
Under prosjektnavnet FOLLOWS (floating structures: loads and load effects from waves and sea ice) vil DNV GL gå sammen med bransjen samt akademia, gjennom NTNU. Prosjektet vil gi metoder for beregning av laster og lastvirkninger på fortøyde flytende konstruksjoner forårsaket av samspillet mellom struktur og havis.
Første fase av FOLLOWS JIP vil fokusere på implementering av programvare for beregning av belastninger i ødelagte isforhold uten bølger, mens fase to vil utvikle og implementere en metodikk for beregning av laster og lastvirkninger fra is i bølger. Videre arbeid kan omfatte laster og lastvirkninger fra isfjell.
– Beregning av belastninger forårsaket av is-struktur interaksjon er en viktig del i designprosessen av en offshorestruktur som opererer i Arktis. Utfallet av dette industrisamarbeidet vil bidra til å sikre at utformingen av strukturen er egnet til formålet, og at det vil operere sikkert under hele sin levetid, sier Berg Thurmann.
DNV GL mener at prosjekter som FOLLOWS JIP viser at den nødvendige teknologien for olje- og gassvirksomhet i Arktis kan utvikles og implementeres mer kostnadseffektivt gjennom samarbeid, der definisjonen av beste praksis også fører til standardisering og økt effektivitet. DNV GL fremmer JIP som et middel til å utvikle kvalifiserte løsninger, som gir reduserte kostnader i utbyggingsfasen og økt effektivitet/reduserte kostnader i implementering og utvikling.