Publisert 4. februar 2000

OTC (Offshore Technology Conference) i Houston, Texas, er verdens største og viktigste markedsplass for industriselskaper som allerede er, eller har ambisjoner om å gjøre butikk i offshoredelen av oljebransjen. Oilinfo var selvsagt til stede.,I Houston: Bjørn Tore Bjørsvik og Magnus Birkenes

REKORD: OTC 2008 trakk rekordmange
nordmenn (foto: MAGNUS BIRKENES)

Høye oljepriser og høyt investeringsnivå trekker stadig flere bedrifter til bransjen, og i 2007 stilte 2,400 selskaper og 67,000 mennesker fra operatør- (oljeselskaper som BP og StatoilHydro), kontraktør- (som for eksempel Aker Solutions og Aibel), oljeservice- (som for eksempel Halliburton og BJ Services) og leverandørsegmentene (som for eksempel Siemens og Bjørge ASA) i oljeindustrien på konferansen.

Til 2008 var rundt 2500 selskaper og mer enn 70,000 mennesker fra 110 land ventet til Houston i forbindelse med OTC, som i år har «Waves of change», bølger av endringer, som tema. Miljøvennlighet, energisikkerhet og vilje til forandring og nytenkning har blitt en stadig større trend de siste årene.

Utstillingsvindu og møteplass
OTC tjener som utstillingsvindu for ny offshoreteknologi. Her presenteres de siste nyskapingene for å effektivisere produksjon og spare kostnader, og det deles ut priser til de beste oppfinnelsene, og norske selskaper hevder seg bra. I år fikk for eksempel selskapet Cubility fra Sandnes i Rogaland den såkalte Spotlight on New Technology -prisen for sin banebrytende MudCube, utstyr som fjerner borekaks fra boreslam mer effektivt og miljøvennlig enn industrien tidligere trodde var mulig.

Teknologien til tross, OTCs status skyldes likevel konferansens funksjon som møteplass og nettverksbygger for bransjefolk. Hvor mange avtaler som inngås, og viktige kontakter som knyttes i løpet av de fire dagene konferansen varer, kan man bare gjette på, men helt siden starten i 1969 har OTC vært et årlig must for oljefolk med ambisjoner. Andelen norske selskaper øker for hvert eneste år, og i 2008 tok også Hordaland, med Bergen i spissen, opp kampen mot Stavangerdelegasjonen. Sistnevnte har i årevis hatt sterke og gode bånd til den amerikanske oljehovedstaden, og reiste i år med et følge på hele 146 personer.

Hold det i luften

TILSTEDE: Helifuels Jorunn Håvardsholm
(foto: MAGNUS BIRKENES)

Sveio-baserte Helifuel AS har hatt en fremskutt lagerbase i Houston i noen år allerede. Selskapet spesialiserer seg på fyllesystemer for helikoptre, og med Mexicogulfen såpass nærme, er Houston et naturlig sted å promotere selskapets løsninger.

– Dette er et stort marked. Vi holder et system på lager her til enhver tid, og i 2007 solgte vi flere systemer gjennom vår agent i Houston. Nå er vi her på OTC for å vise igjen, treffe nye og gamle kunder og generelt være tilstede, forklarer Helifuels markedssjef, Jorunn Håvardshom, til Oilinfo. Helifuels plass inngår naturligvis som en del av den norske paviljongen under årets OTC.

– Vi sitter alle i samme helikopter, men vi har strengere krav på norsk sokkel, og en av våre fordeler er dermed at vi tar med oss strengt kvalitetssikrede produktene hit, noe som i praksis betyr at de møter kravene fra amerikanske myndigheter og vel så det, legger Håvardsholm. Helikoptre kan gå ned av flere grunner, deriblant feil fyllesystemer og urent drivstoff, og høy kvalitetssikring kan bety forskjellen mellom liv og død.

– Våre kunder her følger heldigvis stadig mer de samme internasjonale reglene og normene innen sikkerhet som i Europa, legger hun til.

Hun legger til at deres fokus på kvalitet blir understreket av at Helifuel kun leverer fyllesystemer, som de eneste i verden med slikt fokus. Unike elementer er det som trengs for å skille seg ut i OTC-mengden.

Må være der det skjer

Der det skjer: Fylkesråd Kåre Simensen, Anna Eilertsen fra
Sherpa Konsult, ordfører i Vardø Rolf E. Mortensen, og Kåre
Storvik, Sherpa Konsult AS (foto: MAGNUS BIRKENES)

I mengden på OTC fant vi også en hel delegasjon som markedsførte Finnmark.
– Målet er å være tilstede der det skjer, sier fylkesråd i Finnmark, Kåre Simensen.

– Vi lever i en global verden, og da er det riktig å være i Houston for å markedsføre Finnmark som oljefylke. Som Jonas Gahr Støre sier; «langt borte finnes ikke lengre». Jeg synes det er fryktelig bra sagt, slår Simensen fast.

Vil ha aktivitet i nord
– Verdens øyne, og særlig oljebransjens, er rettet mot nord. Da er det viktig at vi, som en tilrettelegger for aktivitet, sier han.
– Vi markedsfører oss mot industrien, men dette handler ikke bare om bedrifter. Det handler også om samfunnsutvikling. Finnmark er et fylke plaget av fraflytting. økt aktivitet betyr arbeidsplasser.

Han forteller at drømmen er at man på sikt kan betrakte hele nordområdet, uansett land, som ett, felles arbeidsmarked. Og flere arbeidsplasser betyr mer folk, som igjen må ha et sted å bo.

– Derfor har vi også Husbanken med oss, smiler han.

Samarbeid over grensen
– I de senere år har det blitt stadig mer fokus på Russland, både fra et politisk og fra et næringsperspektiv, sier Simensen.
– Her i Finnmark har vi i alle år hatt et godt forhold til våre naboer i øst. Selv under den kaldeste delen av den kalde krigen, drev vi handel over grensen. Dette tjener vi på i dag. Han mener at alle som har fokus på nordområdene, derfor bør spille på lag med Finnmark.

– Den kunnskapen vi sammen sitter på, kan være det som skal til for å åpne dørene østover.

Stor interesse
På leverandørnivå er samarbeidet over grensen allerede i gang, kan Anna Eilertsen fra Sherpa Konsult AS fortelle.
– Vi merker stor interesse fra leverandørselskaper til oljeindustrien på begge sider av grensen som ønsker samarbeid, sier hun.

– Og mye av dette handler om Murmansk. Der har vi den såkalte Association of suppliers for the Oil & Gas Murmanshelf. Foreningen har allerede 150 medlemsbedrifter, hvorav 20 norske!

Et naturlig ankringspunkt
– Uansett hvordan du vrir og vender på verdenskartet, er Vardø det nærmeste du kommer Shtokman-feltet på land. Derfor er vi det naturlige stedet for forsyninger og logistikk, og vårt mål er å bli en base for sjøsikkerhet, oljevernsberedskap og sikkerhet for både norsk og russisk side, sier Vardøs ordfører, Rolf E. Mortensen, til Oilinfo.

Han mener operatørene, som er hva de først og fremst sikter seg mot, trenger et godt sikkerhetsalibi før den store aktiviteten i Barentshavet starter.
– Vi har allerede en god dialog med Russland. De brukte Vardø som base allerede ved Kursk-ulykken for noen år tilbake, legger Mortensen til. Organisasjonen Vardø Pomor er bare et av tiltakene som er igangsatt for å promotere byen som en nødvendig brikke i spillet om offshoresikkerhet i Barentshavet.

Jærbuer i vesterled

I VESTERLED: Nils Olav Digre og Stig Magnar Lura fra henholdsvis
Aarbakke Group AS, og Aarbakke AS. (FOTO: MAGNUS BIRKENES)

– Vi er her primært for å treffe kunder og andre forretningsforbindelser, forteller Nils Olav Digre, Senior Vice President, Market and Business Development i Aarbakke Group AS. Selv jordnære jærbuer, eller i Digres eksempel; nordlendinger, må ha amerikanske titler på visittkortene når man er skal gjøre butikk i Texas. Og butikk gjør de: Gruppens mål om å omsette for en milliard kroner i 2008, er i rute, og ordrereserven var per mars oppe i 420 millioner.

Den Bryne-baserte bedriften er ikke fremmed for å ekspandere utenfor landets grenser. De har allerede etablert seg i Kina, og Inge Brigt Aarbakke har flagget at han ønsker å få på plass en internasjonal selger med base i Houston. Digre sier ikke noe om et kontor i oljebyen nå er i emning, men kan fortelle at «mange av selskapets største kunder holder til eller har kontor her.»

Satser under vann
I oljesammenheng er Aarbakke ikke blant de største, i alle fall ikke ennå, men på kundelisten har de navn som Weatherford og FMC. Førstnevnte er den tidligere Aarbakke-eieren som siden har solgt bedriften tilbake til Inge Brigt, mens sistnevnte er verdens ledende produsent og leverandør av undervannsutstyr for produksjon av olje og gass, såkalt subsea production.

Fra et strategisk perspektiv er dette det smarteste segmentet av oljeindustrien man kan satse på, da havbunnsløsninger er den mest kostnadseffektive teknologien når man skal bygge ut nye felt, eller tilleggsressurser til eksisterende felt.

Aarbakke satser også på produksjon av såkalt nedihullsutstyr, det vil si utstyr som bidrar til å få mest mulig ut av hver enkelt brønn. Også det et segment med framtid.

Skal være underleverandør
Selv om Aarbakke Group leverer avansert utstyr for oljebransjen, har de ikke ambisjoner om å utvikle egne produkter og ta opp konkurransen med kundene sine.

– Vi er ikke, og skal ikke bli, konkurrenter, understreker Stig Magnar Lura, Vice President i Aarbakke AS.
– Isteden definerer vi oss selv som en underleverandør.

– Vår strategi er å ikke ha egne produkter, men heller lage produktene for kundene, utdyper Digre.

– Da har også kundene en trygghet. De vet de ikke kommer til å møte oss som konkurrent i neste omgang, og dermed kan vi ha et mye åpnere forhold, hvilket betyr at vi kan lage enda bedre utstyr.

For å spre ordet

SATSER: Christian Hana og Arvid Enholm fra Tess brukte
OTC for alt det var verdt (foto: BJøRN TORE BJøRSVIK)

I vrimmelen på årets messe fant vi også Christian Hana fra Tess.

– Vi er her mye for å fortelle StatoilHydro og Seadrill om hvor effektive flytelementene våre er, og hvorfor de burde bruke dem når de nå skal bore i Mexicogulfen og offshore Brasil, sier han.

– Flyteelementene festes rundt bunkerslangene på supplybåtene. De holder slangen flytende, og dermed unngår man at de havner i thrusterne om båten skulle dreie.

Tess, som for øvrig runder 40 år i år, har til sammen drøye 750 ansatte totalt, og regner med en omsetning på rundt to milliarder kroner i år.

Få ting slår OTC som salgsarena, og konferansen opplevde en elleve prosents oppgang i besøkende fra 2007 til 2008. Mer enn 75.000 mennesker var innom, og over 2.500 selskaper var representert.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger