Scana Propulsion landet kontrakter for fremdriftssystemer og girkasser.,Total kontraktsverdi for den første avtalen, som er med Flensburger Schiffbau GmbH i Tyskland, er ca NOK 38 millioner og inneholder opsjoner for ytterligere to skip. Avtalen omfatter leveranse av fremdriftssystem til to brønnintervensjonsfartøy til Siem Offshore Norge. Skipene er av SALT307 -design og vil bli bygget ved Flensburger Shipyard i Tyskland.
Fremdriftssystemet fra Scana Propulsion er et diesel-elektrisk anlegg som består av to cp-propellere som er knyttet til en reduksjons girkassse og hver propell er drevet av to elektriske motorer. Systemet er skreddersydd for skipets operasjonelle profil og designet for å optimalisere dieselforbruket. Utstyret vil bli levert til Flensburg Schiffbau i 2ndre og 3dje kvartal neste år. Båtene er chartret av Helix Energy Solutions for å tjenestegjøre for Petrobras i Brasil.
Girkasser
Scana Propulsion har også signert kontrakt med Rolls Royce Marine for leveranse av reduksjonsgirkasser av typen ”Twin-in single-out” for Mulitipurpos- installasjonsfartøyet ”Island Vixtory” for Island Offshore.
Skipet er Rolls Royce -design og vil bli bygget ved Vard Brevik. Skipet vil håndtere tynge ankerhåndteringsoppdrag i tillegg til subseainstallasjoner på store havdyp. Utstyret vil bli levert fra Scana Propulsion i Q2 2015.
-Vi er stolte av å bli valgt av kravstore skipseiere som Siem Offshore og Island Offshore, sier Hallvard Pettersen, daglig leder Scana Volda i en melding.
– Scana Propulsion har med de siste kontraktene bekreftet sin posisjon som leverandør av skreddersydde og spesialiserte løsninger for noen av de mest avanserte offshore fartøyene. Scana Propulsion ser frem til å samarbeide med Flensburger Schiffbau, Rolls Royce og Vard Brevik for suksessfull leveranse av skipene til begge rederi.