Publisert 8. november 2007

Et ukjent antall frittfall-livbåter i bruk på norsk sokkel må tas ut av bruk umiddelbart. Undersøkelser viser at det kan være direkte skadelig å bruke dem i en nødsituasjon.

NTB

Oljeindustriens Landsforening (OLF) varsler torsdag begrensninger i bruken av enkelte typer frittfall-livbåter. OLFs livbåtprosjekt har avdekket at dagens krav til livbåtene ikke er strenge nok.
– Vi har undersøkt hva menneskekroppen tåler av G-belastninger under slipp med livbåt og funnet ut at den belastningen som er tillatt til nå, rett og slett er for stor, sier Knut Thorvaldsen, direktør HMS og drift i OLF til NTB.

Det er per i dag 212 frittfall-livbåter på norsk sokkel, fordelt på 16 forskjellige typer. Begrensningene i bruk gjelder de fleste av de 16 livbåttypene på norsk sokkel. For noen av båtene er begrensningene strengere enn for andre.

Holder ikke mål
Livbåtprosjektet har gjort grundige undersøkelser av hva mennesker vil tåle av belastninger under livbåtslipp ved hjelp av dukketester, fullskalatester og modelltester. Anerkjente institutter med erfaring fra bilindustrien i Nederland i Sverige og medisinsk ekspertise har deltatt i arbeidet. Arbeidet med rapportene er i sluttfasen og vil munne ut i nye godtakelseskriterier for G-belastninger.

– Noen av livbåttypene holder mål, andre ikke. Vi har ennå ikke oversikt over konsekvensene dette får, sier Thorvaldsen.

Værsituasjonen som er ventet på sokkelen de kommende døgn, er sterkt medvirkende til at industrien nå setter inn tiltak for å være føre var.

Produksjonsstans
Tiltakene kan få store, umiddelbare konsekvenser for flere operatører i Nordsjøen.
– Dette vil påvirke offshorevirksomheten i ganske stort format, det kan bli stans i produksjonen og nedbemanning, men det er mange variabler her, som hvert enkelt må vurdere, sier informasjonsdirektør Inger Anda i Petroleumstilsynet (Ptil).

Hun gir OLF ros for rask reaksjon:
– Vi synes det er positivt at OLF tar føre-var-prinsippet i bruk og orienterer selskapene. Nå forventer vi at selskapene tar dette til seg. Hver og en må vurdere sine livbåter, installasjoner og forventet vær for sitt område og vurdere det helhetsbildet ut fra verst tenkelig scenario.

Den enkelte operatør har ansvar for at sikkerheten blir ivaretatt for alle som er offshore, sier Anda.
Tiltakene og begrensningene som blir innført, baserer seg på de scenarioene hvor livbåtene treffer bølgene på verst tenkelig måte med tanke på G-belastninger.

Siste fra forsiden

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger