I uke 11 åpner en ny, landsomfattende elgrossist: Nor-Gros. Selskapet satser inn mot tradisjonelle elektroinstallatører, industri og offshorebransjen, og har gjort et eget grep for å sikre en god kundebase.
Nor-Gros er dannet av erfarne aktører i el-grossistbransjen, med erfaring fra landsdekkende kjeder som blant annet Ahlsell og Onninen. Nå starter initiativtakerne opp på egen hånd, og håper på å kapre en andel av den store, norske elgrossistkaka.
Vil ha kake
SER FRAM TIL åPNING: Styreleder Harry Harestad (t.v.) og markedssjef Jack Jensen i Nor-Gros. (Foto: HENRIK SALTHE) |
– Da vi startet planleggingen av dette prosjektet var det ingen som kunne se omfanget av finanskrisen, men vi tror ikke finanskrisen vil være noe stort problem for oss. Vi starter helt fra scratch i motsetning til de som er vant med gode tider. Markedet i Norge er i tillegg kjempestort; 11 milliarder kroner ble omsatt av elektrogrossister i Norge i fjor, i hovedsak en håndfull landsdekkende kjeder. Den store kaka vil vi også spise av, sier Jack Jensen, markedssjef i Nor-Gros, til Oilinfo Weekend.
I et marked dominert av store aktører kan det være vanskelig for et selskap i startgropa å sikre seg en stor nok kundebase. Det har Jack Jensen og hans hjelpere allerede tenkt på, og tatt grep om eierskapsforholdet for å sikre selskapets suksess.
– Alle ansatte er medeiere i selskapet, og de fleste investorene er i tillegg kunder. Vi har en god kundebase helt fra dag én med alt fra kunder med en ansatt til kunder med hundre ansatte, forteller Jensen til Oilinfo Weekend.
15 innen 2015
I uke 11 skal selskapet åpne sin butikk og lager på åsen i Stavanger, og i løpet av mars blir det også åpning av butikker i Fredrikstad og Halden. I august skal selskapet åpne i Oslo, og vekstambisjonene er store: Selskapet skal være etablert på 15 steder og være landsdekkende i løpet av 2014.
– Vi åpner butikker der kundene våre er. Får vi en stor kunde et sted, er det naturlig å etablere seg der.
– Betyr det at dere vil etablere dere i Nord-Norge også?
– Det har vi ikke sagt noe sikkert om enda, men det er ikke unaturlig at det skjer hvis det blir et oppsving i offshoreaktiviteten i nord, konstaterer Jensen.
Lokal støtte
Nor-Gros mener de skal klare å kapre markedsandeler på mange ulike vis, blant annet gjennom lokal tilpasning.
– Vi bygger opp lokale lagre basert på områdekundenes behov. Med andre ord blir det mye offshoreutstyr på lager i Stavanger. Om en viktig rigg kommer inn, så kan levere varer fra lager. I tillegg har vi en skreddersydd organisasjon og høy kompetanse, mener Jensen.
Når det kommer til kompetanse, sitter Jensen selv med sterke kort på hånd.
– Både jeg og styreledere Harry Harestad har jobbet mot offshorebransjen i 20 år. Vi har sikret oss et stort nettverk. Samtidig ser vi at mange ser på oss som et nytt, lokalt friskt pust inn i markedet, og det er spennende. De fleste av våre konkurrenter er eid av utenlandske krefter, og vi nyter nok godt av en viss lokalpatriotisme og klyngetankegang i offshore-miljøet, tror Jensen.
Her bestiller du abonnement på Oilinfo Weekend . Tjenesten er gratis!
Weekend-redaksjonen kan tipses på magnus@oilinfo.no