Publisert 4. februar 2000

For tre uker siden ble understellet til tungintervensjonsriggen «Island Innovator» sjøsatt i Kina. Men eier Maracc har fremdeles ikke sikret seg kontrakt og fullfinansiering av prosjektet. – Ting tar tid, erkjenner selskapet.

Den halvt nedsenkbare riggen «Island Innovator» er en spesialrigg designet for å kunne utføre tunge brønnoverhalinger og TTRD-oppdrag – altså boring av sidesteg direkte ut fra produksjonsrøret i en eksisterende brønn – på norsk sokkel.

UTEN KONTRAKT: Maraccs
brønnintervensjonsplattform. (Ill.: MARACC)

Opprinnelig skulle riggen være klar til oppdrag allerede innen utgangen av 2010, men forsinkelser har utsatt planlagt levering til utgangen av 2011. Administrerende direktør i Maracc Asle Solheim bekrefter at alt er i rute.

– Byggingen går i henhold til den regulerte planen, og vi er klare til å sende riggen i operasjon i 2012, sier Solheim til Petro.no.

Rettet emisjon slettet gjelden
Men akkurat hvilket felt vet han ikke. Til tross for deltakelse i flere anbudsrunder internasjonalt har selskapet fremdeles ikke sikret riggen kontrakt. Dette har igjen ført til at riggen fremdeles ikke er fullfinansiert.

– I løpet av sommeren hentet vi inn 33 millioner dollar i en rettet emisjon. Dette har vi brukt til å sikre framdriften i prosjektet. I tillegg har vi konvertert all obligasjonsgjeld, og Maracc er nå gjeldfritt. Men vi mangler fremdeles en god del på å ha fullfinansiert byggingen, sier Solheim.

I runde tall betyr det at noe over 300 millioner dollar er på plass, og at 230 millioner dollar gjenstår. Brorparten av dette skal hentes inn gjennom eksportfinansinstitusjoner i Norge og Kina, men Maracc må også sikre seg garantier i kommersielle banker. Det har vist seg vanskelig uten kontrakt.

Håper på norsk kontrakt
Statoil har et uttalt mål om å ha en spesialrigg for tung brønnintervensjon i sving fra 2013, og venter på resultatet av tre FEED-kontrakter tildelt i vår i september.

Maracc er ikke en av disse aktørene. Solheim utelukker likevel ikke at «Island Innovator» kan ende opp på norsk sokkel. Faktisk er det dette selskapet har tatt sikte på.

– Riggen bygges etter norske krav og forhold, og sammenligner man med for eksempel Brasil kan riggen sies å være litt overinvestert i forhold til ratene. Norsk sokkel har en del regelverkskrav man ikke finner andre steder, noe som gjør det dyrere å bygge, forklarer Solheim.

Understellet til «Island Innovator» ble sjøsatt på verftet Cosco Qidong 28. juli. Nå jobbes det med å ferdigstille det mekaniske arbeidet. Topsiden skal installeres på nyåret, og riggen skal altså stå ferdig innen utgangen av 2011.

Denne saken er hentet fra vårt søsternettsted Petro.no . Både Petro.no og Oilinfo er en del av mediehuset PETROmedia.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger