Publisert 4. februar 2000

Marathon Petroleum hadde beregnet 80.000 fat hver dag da produksjonen på Alvheim startet for to år siden. Et knapt år etterpå passerte daglig produksjon 140.000 fat.

Alvheim-feltet har overrasket Marathon,
her med FPSOen.

– Det føltes som en drøm. Alvheim hadde høyere trykk og mer olje enn det vi hadde forestilt oss. Og for ti dager siden nådde vi en ny milepæl på feltet. Da passerte vi 100 millioner fat, sier Søren Mielow, skipsingeniør i Marathon Petroleum, under Marinteknologikonferansen i Bergen forrige uke.

Han var invitert til å fortelle om erfaringene operatørselskapet har gjort etter to års drift. Feltet startet produksjon i juni 2008. Bare to måneder etterpå passerte daglig produksjon 120.000 fat, og i mars året etter økte produksjonen til 140.000 fat.

20 års levetid
Det amerikanske oljeselskapet har spesialisert seg på å kjøpe opp små oljefelt offshore og utvinne de siste oljepyttene. På Alvheim har imidlertid operatørselskapet med seg ConocoPhillips og Lundin som feltpartnere.

Marathon har støtt på flere overraskelser på Alvheim fra funn til produksjon og drift.

– Vi trodde at vi skulle finne gass, men det viste seg at prospektet inneholdt olje, sier Mielow.

Feltet er bygget ut med en FPSO. Gamle «Odin Navion» ble konvertert til et FPSO-skrog ved Keppels verft i Singapore, mens Aibel sørget for topside. FPSO-en er designet for en levetid på 20 år.

– Vi valgte en flytende løsning fordi leveranser av faste installasjoner ville ta for lang tid. Avgjørelsen om å levere Plan for utbygging og drift (PUD) ble levert i juli 2004. Tre måneder etter ble PUD godkjent, forteller Mielow.

– Luksusproblem
Men Marathon støtte på flere problem under byggingen av FPSOen da topside skulle tilpasses skroget ved Aibels verft i Haugesund.

– Integrasjonspakken ble neglisjert i designfasen fra starten av, men Aibel klarte likevel å tilpasse topside med resten av skipssystemet. Det førte imidlertid til at det tok det lengre tid på land enn planlagt, og selskapet besluttet å gjøre produktet ferdig i Haugesund, legger skipsingeniøren til.

Flere subsea tie-ins er tilknyttet FPSO-en på Alvheim, og flere av undervannssatellittene er lokalisert på britisk sektor.

– Vi har nesten et luksusproblem her. Spørsmålet er hvor mye vi skal øke produksjonen fra de ulike brønnhodene, mener Mielow.

Høy oppetid
Under konferansen la ikke skipsingeniøren skjul på at han er fornøyd med oppetiden på feltet. I fjor lå oppetiden på i overkant av 84 prosent, mens i dag har dette økt til over 95 prosent.

Men Marathon har likevel utfordringer på feltet. Det konverterte skipet var rundt fem år gammelt da det ble kjøpt opp, tiltenkt som en konvertert FPSO til produksjon på feltet. Byggetiden har også økt alderen på FPSO-en, noe som krever økt vedlikehold.

– Vi har blitt bedre kjent med skipet og det er i vår interesse å bevare det, samtidig som vi må øke produksjonen. Utfordringen framover blir å vedlikeholde alle systemene, avslutter Mielow.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger