Norsk leverandørindustri har både kapasitet og mulighet til å ta på seg store kontrakter på Statoil-prosjektene Mariner og Bressay. Men da må de benytte seg av internasjonale partnere, sier Norsk Industri.
Mariner |
Kostnadstak: 5,5 milliarder dollar Utbygging: Eiere: |
Bressay |
Kostnadstak: 4,5 til 5 milliarder dollar
Utbygging: Eiere: |
MULIG LEVERANDøR: Aker Verdal. (Foto: AKER SOLUTIONS) |
Fredag skrev Petro.no at Statoil kommer til å fatte investeringsbeslutninger for i overkant av 60 milliarder kroner på de britiske tungoljefeltene Mariner og Bressay i 2012, og at forventet produksjonsstart er i 2015/2016.
Vice president i Storbritannia og Irland i Statoil, Erik Strand Tellefsen, sier at Statoil forholder seg til et verdensmarked, og at prosjektene trolig blir internasjonale puslespill.
– Men norsk leverandørindustri bør kjenne sin besøkelsestid, sa Tellefsen til Oilinfo forrige uke.
Les mer om Mariner og Bressay: – Satser 60 milliarder på britisk tungolje (Petro.no)
Vil ikke kommentere kapasiteten
Han peker på Aker Verdal som aktuell kandidat til bygging av stålunderstellene. Informasjonssjef ved Aker Verdal, Tove Strand Trana, ønsker imidlertid ikke å kommentere om verftet har kapasitet til å ta på seg prosjektene.
– Vi kommenterer aldri kapasitet, men jeg kan bekrefte at vi bygger stålunderstell, sier hun til Oilinfo.
– Har norsk leverandørindustri kapasitet og mulighet til å dra i land store kontrakter på Mariner og Bressay, slik Norsk Industri ser det?
– Ja, det er mange norske leverandører som er i posisjon til å komme med på disse prosjektene, sier bransjesjef i Norsk Industri Olje & Gass, Runar Rugtvedt, til Oilinfo.
Rugtvedt sier at markedet i hele Nordsjøbassenget utenom norsk sokkel, var på 47 milliarder kroner i 2009. Brorparten av summen ble investert på britisk sokkel, og av de 47 milliarder kronene sto norske leverandører for rundt 11 milliarder kroner.
– Norske leverandører hadde med andre ord nærmere 25 prosent av markedet, så det er god grunn til å tro at disse prosjektene vil få ringvirkninger også i Norge, sier Rugtvedt.
STåLUNDERSTELL: Både Mariner og Bressay skal bygges ut med stålunderstellsplattformer. (Ill.: STATOIL) |
Britene bør samarbeide med norske mellomstore
Aker Verdal er et av svært få verft i Nord-Europa som bygger stålunderstell, og Rugtvedt mener verftet stiller sterkt i konkurransen mot aktører som nederlandske Hereema Contractors – som fikk kontrakt på Valemon-jacketen i oktober – og muligens også spanske verft som Dragados.
– Men jeg vet ikke hvor offensive sistnevnte er i forhold til jacketer, sier Rugvedt.
Han mener videre at store aktører som Aibel og Aker Solutions har gode sjanser. Sistnevnte jobber også i skrivende stund med konseptstudie for Mariner.
– Britiske selskaper vil også gjøre klokt i å samarbeide med mellomstore norske verft, for eksempel på østlandet og Sørlandet. Intsok jobber blant annet med å profilere norske selskaper mot britiske, fortsetter han.
Bransjesjefen tror imidlertid at norske leverandører bør satse på det de er best på; styring av prosjekter, design, engineering og innkjøp. Bygging har de blitt gode på også andre steder i verden, påpeker han.
– Flinke på å styre prosjekter
– Det har allerede vist seg at flere selskaper har mer enn nok å gjøre, og at de må si nei til oppdrag. Tror du kapasiteten vil være til stede i 2012/2013 og utover?
– Ja, det er mulig å bygge opp for å øke kapasiteten. Men deler av oppdragene må nok settes bort til internasjonale samarbeidspartnere. På verftssiden er det for eksempel en rekke verft i Nord-Europa som ble skrelt bort under finanskrisen som er ledige for oppdrag, sier Rugtvedt.
– Vi er flinke på å styre og kjøre prosjekter, så dette burde absolutt være mulig.