Verdens fjerde og femte største skipsfartsnasjoner, Kina og Norge, samlet seg i Shanghai for å diskutere samarbeid.
Av Inger Johanne Stenberg
– Det er viktig å jobbe for at flere maritime utstyrsprodusenter kommer inn på det kinesiske markedet nå som tyngdepunktet i verdensøkonomien er i ferd med å flytte seg mot Asia. Samtidig forhandler vi om en frihandelsavtale. Denne vil bidra til å styrke det økonomiske forholdet mellom Norge og Kina ytterligere, forteller vert og næringsstatsråd, Trond Giske.
Det var flere representanter fra norsk maritim sektor, blant annet Siem Offshore, Kongsberggruppen, Wilh. Wilhelmsen, Det Norske Veritas og I.M. Skaugen var representert rundt bordet Shanghai.
I tillegg til å være stor når det gjelder skipsfart, er også Kina i ferd med å ta igjen Sør-Korea som verdens største skipsbyggernasjon, det skriver Næringsdepartementet på sine nettsider. Giske understreker at det er viktig for å Norge å pleie vennskap med maritime venner i øst.
– Kina er et stadig viktigere marked. Norske bedrifter kan tilby tjenester og produkter som kompletterer de maritime, kinesiske næringene, sier Giske.
Møtet var i forbindelse med Maritime dager som arrangeres av Næringsdepartementet i den norske paviljongen under verdensutstilling.