I morgen møter Maritimt Forum rogalandsbenken på Stortinget for å ta opp nettolønnsordningen. Forumet vil også peke på mulige tiltak for å redde norsk verftsindustri.
Av Elisabeth Fiveland
- Nettolønnsordningen er en støtteordning til norske rederier med båter registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR).
- Staten refunderer beløpet sjøfolkene betaler i skatt.
- Rederiene betaler i virkeligheten bare nettolønnen.
- Støtteordningen for norske sjøfolk har blitt endret et tjuetall ganger siden 1996.
Kilde: Wikipedia
Fra Stavanger stiller Evelyn Rojas, og fra Haugalandet og Sunnhordland møter Sverre Meling jr. De to ønsker en garanti for at det ikke skjer en forringelse av nettolønnsordningen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett eller for neste års statsbudsjett.
– Vi vil forsikre oss om at det ikke skapes usikkerhet om forutsigbarheten i det nye rederibeskatningsregimet etter Høyesteretts avgjørelse i grunnlovssaken om rederiskatten. I tillegg vil vi gjøre rede for den krevende ordresituasjonen norsk verftsindustri befinner seg i og peke på mulig tiltak, skriver Maritimt Forum i en pressemelding.
Forumet har registrert en betydelig økning i sysselsatte sjøfolk etter at nettolønnsordningen kom på plass for offshoreskip registrert i Norsk Ordinært Skipsregister i 2003.
– Fra 2003 til 2010 har antall sysselsatte, norske sjøfolk økt fra 1.132 til 2.900 blant medlemsrederiene i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland. Samtidig har inntaket av studenter til maritim fag- og høyskoleutdanning økt på nasjonalt plan, påpeker Maritimt Forum i pressemeldingen.
Rojas og Meling frykter at ordretørken i verftsindustrien kan føre til at verdifull kompetanse går tapt. I fjor ble det inngått sju skipsbyggekontrakter mot 130 i 2006. Fram til nå i år er det inngått kontrakter om bygging av seks nybygg.
– For offshoreverftene er også situasjonen anstrengt etter at både Goliat og Ekofisk nylig gikk til utenlandske verft. Maritimt Forum vil peke på mulige tiltak som for eksempel å stimulere til økt aktivitet offshore, og vurdere økte avskrivningssatser for skip utenfor det særskilte rederibeskatningsregimet, heter det i pressemeldingen.