Medarbeidersamtaler gjennomføres bare for at lederne skal gjøre jobben sin, og ikke av hensyn til de ansatte, viser ny undersøkelse.
NTB
Selskapet Confex, som lever av å selge kurs og konferanser til norske virksomheter, har gjennomført en nettbasert spørreundersøkelse blant 4.000 nordmenn. De har blitt spurt om sine erfaringer med medarbeidersamtaler med sine nærmeste overordnede.
Resultatene er nedslående, mener administrerende direktør Gard Rønning.
– Under selve samtalen lover ledelsen i ni av ti tilfeller de ansatte opplæringstiltak. Men i etterkant viser det seg at under halvparten holder hva de lover. Fasit er at 60 prosent av alle løfter om opplæring og videreutdanning aldri blir gjennomført, sier Rønning til Aftenposten.
Han viser til oppfatningen blant de spurte om at ledelsen ofte er mer opptatt av bare å få gjennomført samtalene enn hva som kommer ut av dem. Lederen blir ikke målt på grunnlag av resultatene av medarbeidersamtalen, men på om han eller hun har utført samtalen, forklarer Rønning.
– Så lenge samtalen har funnet sted, har lederen gjort jobben sin. Når det ikke foreligger resultatkrav utover dette, så forsvinner også lederens interesse for å følge opp den underordnedes behov og ønsker, ikke minst når det gjelder etterutdanning. Dermed går bedriften glipp av viktig kompetanse, sier han.