Publisert 13. mai 2008

Aldri før har Norge hatt så store klimautslipp som i fjor. Det sørget gassanlegget på Melkøya for.

NTB

Gassanlegget på Melkøya utenfor Hammerfest har slitt med omfattende tekniske problemer siden åpningen og har ennå ikke vært 100 prosent operativt. Da Statistisk sentralbyrå (SSB) presenterte utslippstallene for 2007 tirsdag ble det bekreftet det mange fryktet; at anlegget sto for enkeltårsaken som bidro mest til økningen av klimautslippene.

Totalt økte de norske utslippene med 1,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2007. Melkøya sto alene for utslipp på over 1,6 millioner tonn karbondioksid.
– Mesteparten av dette skyldes fakling, at gassen må brennes på grunn av tekniske problemer, sa seniorrådgiver Kathrine Loe Hansen i SSB da hun presenterte tallene tirsdag.

Kritiserer StatoilHydro
Melkøya-anlegget tar imot og kjøler ned gass fra Snøhvit-feltet, en prosess som i seg selv er svært energikrevende.
Leder Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet retter skytset mot StatoilHydro, som driver det omstridte anlegget, og forlanger at regjeringen stiller tøffere krav til den norske oljekjempen.
– Nå må regjeringen sette foten ned og nekte videre drift før StatoilHydro har kontroll over situasjonen, sa han til NTB etter pressekonferansen.
Han krever dessuten at gasskraftverket som produserer strøm til Melkøya-anlegget må tvinges til å ta i bruk CO2-håndtering.

Over Kyoto-målene
Økningen i utslippene i 2007 var på 3 prosent, hele 11 prosent hvis vi regner fra 1990.
– Vi kommer til å ligge rundt sju millioner tonn CO2-ekvivalenter over målene i Kyoto-protokollen. Det er snakk om store tall. Skal vi nå målene, må det noe radikalt til, sa avdelingsdirektør Torstein Bye i SSB.

De samlede norske klimagassutslippene var på 55,0 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2007. Etter to år med nedgang i utslippene, blant annet på grunn av redusert produksjon av råolje, var de i 2007 noe over nivået i det tidligere toppåret 2004.

Dyre tiltak
SSBs prognoser tyder på at norske utslipp kommer til å være 15 prosent større enn Kyoto-målsettingene i 2012. Norge må kjøpe klimakvoter for 1,4 milliarder kroner hvert eneste år for å veie opp for utviklingen, ifølge SSB.

Regjeringen har lovet en overoppfylling på 10 prosent av Kyoto-målene. Det betyr at Norge ikke bare skal nå målene fra Kyoto, men redusere utslippene med ytterligere 10 prosent.

Vil ha mer til tog
Natur og Ungdom mener regjeringen må øke stastingen på jernbanen for å få bukt med store utslipp fra transportsektoren. SSB-tallene viser at både personbilkjøring og godstrafikk står for en betydelig andel av de samlede utslippene.

– I det kommende året må vi se kraftige innstramminger i veitrafikken og overfor oljeindustrien, som begge står for store utslipp, sier leder Ingeborg Gjærum.

Daglig leder i Miljøorganisasjonen Zero, Einar Håndlykken, ber om en målrettet satsing på bruk av både biodrivstoff, elektrisitet og hydrogen i persontrafikken.
– Man må satse på nullutslippsbiler, siden trafikkveksten vil spise opp gevinsten hvis man bare satser på litt mindre forurensende biler, sier Håndlykken.

Siste fra forsiden

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger