Kystverket styrker maritim trafikkovervåkning på Svalbard

Når AIS prototypen kommer i stabil drift i 2017 vil den begynne å sende live trafikkdata til sjøtrafikksentralen i Vardø. Dette vil styrke sjøtrafikksentralens overvåking av risikotrafikk utenfor Svalbard. Foto: Bjarne Riesto/Kystverket.
Publisert 14. mars 2016

Kystverket tester ut en ny prototype av en mer miljøvennlig og driftssikker landbasert AIS basestasjon som er spesielt tilpasset arktiske forhold. Prototypen skal settes opp i juni på Svalbard, hvor den skal testes ut i operativ drift frem mot sommeren 2017.

‒ Det som er unikt med denne AIS basestasjonen er at den kun skal driftes ved hjelp av batterier, vindgenerator og solceller. Dette er nybrottsarbeid i utviklingen av AIS basestasjoner, sier fungerende sjøsikkerhetsdirektør Trond Langemyr i Kystverket.

Svalbard 1
Når AIS prototypen kommer i stabil drift i 2017 vil den begynne å sende live trafikkdata til sjøtrafikksentralen i Vardø. Dette vil styrke sjøtrafikksentralens overvåking av risikotrafikk utenfor Svalbard. Foto: Bjarne Riesto/Kystverket.

Et viktig verktøy i kystberedskapen
Det automatiske identifikasjonssystemet AIS er et viktig verktøy i kystberedskapen. For å kunne overvåke og regulere skipstrafikken utenfor Svalbard effektivt, er sjøtrafikksentralen i Vardø avhengig av AIS-data som viser skipsbevegelser i sanntid, og dette er mulig ved hjelp av landbasert AIS overvåking. AIS basestasjoner mottar signaler som viser fartøyets posisjon, kurs og fart, i tillegg til data om fartøyets identitet, type, dimensjoner og seilas.

I dag overvåkes skipstrafikken utenfor Svalbard av Vardø sjøtrafikksentral ved hjelp av satellittbasert AIS, men satellittbasert AIS-data gir ikke alene et godt nok grunnlag for at sjøtrafikksentralen skal kunne følge skipstrafikkens bevegelser kontinuerlig. Norges to AIS-satellitter, AISSat-1 og AISSat-2, passerer Svalbard med 90 minutters intervaller og gir trafikkinformasjon i en periode på fem til ti minutter, mens landbasert AIS vil kunne gi oppdaterte data over skipsbevegelser hvert 10. sekund.

Forventer trafikkøkning
I en sjøsikkerhetsanalyse som i 2014/2015 ble gjennomført av Kystverket på bestilling fra Samferdselsdepartementet, er utbygging av landbasert AIS identifisert som et viktig tiltak for å styrke maritim trafikkovervåking på Svalbard.
I 2015 ble det registrert over 600 lospliktige seilaser på Svalbard, av disse nærmere 230 passasjer- og cruiseskip og rundt 180 lasteskip.
Prognosene i analysen som er utarbeidet av DNV GL viser en generell trafikkøkning i norsk farvann på 41 prosent frem mot 2040. Prognosene forespeiler spesielt stor økning i utseilt distanse for cruiseskip, som igjen betyr en større sannsynlighet for ulykker med et stort potensial for tap av mange menneskeliv. Endringen i ulykkessannsynligheten vil være størst for Svalbard.

23889566093_30d45812c6_b
Fungerende sjøsikkerhetsdirektør Trond Langemyr i Kystverket.

Gir høy effekt og nytteverdi
Utbygging av landbasert AIS på Svalbard er i Sjøsikkerhetsanalysen vurdert til å ha høy effekt og nytte for å redusere risiko for både grunnstøtinger og kollisjoner. Sannsynligheten for grunnstøting eller kollisjon på Svalbard er ansett som lav, men konsekvensene, både for mennesker og miljøet, kan bli svært store.
‒ Her har sjøtrafikksentralen i Vardø en viktig forebyggende rolle, og i mange tilfeller er det å kunne se trafikksituasjonen i sann tid en kritisk faktor. Erfaringer fra norskekysten viser at ved mange av grunnstøtingsulykkene er tiden mellom motorstopp eller feilnavigering, og til skipet treffer land, som oftest mindre enn en time, og i enkelte tilfeller bare noen få minutter, opplyser Langemyr.
Den fungerende sjøsikkerhetsdirektøren sier at landbasert AIS er et viktig verktøy for fullverdig og tidsriktig oversikt over situasjonsbildet når alvorlige hendelser skjer.
‒ Landbaserte AIS-basestasjoner gir sjøtrafikksentralen god oversikt over fartøyets posisjon hvert 10. sekund, noe som gir muligheten til å gi assistanse eller iverksette skadebegrensende tiltak til rett tid. Det er nettopp derfor utbygging av landbasert AIS en viktig forutsetning for å kunne gjennomføre sjøtrafikksentraltjenesten på Svalbard like godt som langs norskekysten ellers, påpeker Langemyr.

Les også: Ivaretar et høyt sjøsikkerhetsnivå

Tilpasset arktiske forhold
Prototypen skal frem mot sommeren 2017 overvåke skipstrafikk til og fra Longyearbyen.
I testperioden skal Kystverket prøve ut ulike scenarioer for optimal overføring av data, deriblant overføring via satellitt eller andre AIS basestasjoner.
‒ Vi skal også se nærmere på hvordan vi kan optimalisere overvåkingen av batteriene slik at vi får best mulig effekt ut av dem. Under testing vil vi dra nytte av utviklingen som blant annet skjer innen bilindustri for utbedring av batteriteknologi, opplyser senioringeniør Harald Åsheim i Kystverket.

Den nye AIS prototypen er utviklet av Kongsberg Seatex og designet for arktiske forhold. Med vind- og solcelleenergi som energikilde er den spesielt energieffektiv og miljøvennlig, og vil kun ha behov for vedlikehold hver sjette måned.
Når testperioden er gjennomført i 2017 og prototypen er i stabil drift, vil den settes i produksjon. Da vil stasjonen kontinuerlig sende trafikkdata til overvåkingssystemene til sjøtrafikksentralen i Vardø.

Les også: Oljevernberedskap og redningstjenester må stå sammen.

‒ Landbasert AIS på Svalbard vil gi oss live overvåking på lik linje med resten av norskekysten. Det gir oss muligheten til å drive havovervåking på en mye bedre måte enn tidligere, spesielt opp mot store passasjerskip og omlastingsskip som opererer kystnært utenfor Svalbard. Vi vil også få bedre oversikt over andre fartøy i området som kan bistå i en eventuell redningsaksjon, opplyser sjøtrafikksentralsjef Ståle Sveinungsen ved Vardø sjøtrafikksentral.

Nyhetsbrev fra Petro.no

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger