WWF og Greenpeace har blitt aksjeeiere i Statoil, og ønsker å bruke eierskapet til å drive intern lobbyvirksomhet mot Statoils oljesandprosjekter.
De to miljøvernorganisasjonene har lansert en kampanje på nettet for å få unge, miljøbevisste mennesker til å bruke sosiale medier som virkemiddel mot Statoils engasjement i oljesand.
WWF og Greenpeace har kalt kampanjen «Vi eier Statoil» og planlegger å reise en opinion som kan støtte forslagene som de har lagt fram til behandling på Statoils generalforsamling i mai, skriver WWF på sin egen hjemmeside.
– Vi eier Statoil. Regjeringen forvalter våre andeler, og det er deres oppgave å snakke til Statoil på våre vegne. Når regjeringen ikke lenger representerer våre interesser eller følger våre moralske normer, har vi et ansvar for å si fra, sier Truls Gulowsen og Rasmus Hansson i WWF Norge.
I går leverte de to miljøorganisasjonene en oppfordring til olje- og energiminister Terje Riis-Johansen hvor de ber om støtte til forslaget på generalforsamlingen.