Redningshelikopterkapasiteten på Svalbard dobles når Tromsø-baserte Lufttransport AS fra 2014 skal levere søk- og redningstjenester (SAR) til Sysselmannen.
Kontrakten, som har en rammeverdi på rundt 1,3 milliarder kroner, innebærer SAR og øvrige oppdrag for Sysselmannen på Svalbard, og har en varighet på seks år pluss to to-årige opsjoner.
– Dette betyr en styrking av beredskapen på Svalbard og i Barentshavet, siden man med denne kontrakten dobler antallet «all weather» SAR-helikoptre på Svalbard, sier Thor-Eirik Torkildsen, redningsleder ved Hovedredningssentralen i Nord-Norge (HRN) til Petro Media News.
Sysselmannens SAR-helikoptre opererer først og fremst på og rundt øygruppen under LRS Svalbard (lokal redningssentral – LRS), som igjen er underlagt HRN. Ved behov kan disse bli satt inn i redningsaksjoner også lengre sør, som i Barentshavet Vest.
– De kan for eksempel bli brukt som beredskapshelikoptre i forbindelse evakuering av offshoreinstallasjoner, sier Torkildsen.
Basert i Longyearbyen
Under kontrakten skal Lufttransport AS to likeverdige helikoptre av typen Super Puma AS332L1 fullt utrustet for å kunne betjene omfattende søk- og redningsoppdrag i polare områder. Selskapet skal rekruttere mer enn 30 nye stillinger til denne oppgaven- i all vesentlig grad flygere, teknikere og redningsmenn.
– Vi kommer til å ha base i Longyearbyen, hvor vi vil bygge en ny hangar for disse operasjonene, sier direktør for forretningsutvikling i Lufttransport AS, Hans-Arne Jensen til Petro Media News.
Selskapet har mer enn tre tiårs erfaring fra polare operasjoner- og innehar fra før langsiktige kontrakter med SNSG AS, Kings Bay AS og Kystvakten.
Lufttransport har også utført tilsvarende oppgaver for Sysselmannen tidligere.