Publisert 4. februar 2000

I feltutviklingen av de marginale prosjektene Trym og Oselvar har operatør Dong trukket veksler mellom de to prosjektene. Prosjektet viser veien videre for andre marginale feltutviklinger på norsk sokkel.

LANGT SøR: Oselvar ligger sørøst i Nordsjøen,
nær Ula. (Ill.: OILINFO)
IKKE BARE PROBLEMFRITT: Elisabeth Svane
forteller at Dong har møtt på utfordringer i
utbyggingen av Oselvar og Trym.
(Foto: HENRIK ARNESTAD SALTHE)

BERGEN: Oljedirektoratet sier gang på gang at flere marginale felt må i produksjon for å kjempe mot produksjonsnedgangen på norsk sokkel, mens de store operatørene presser leverandørene for å få ned kostnader og standardløsninger.

Den norske avdelingen til danske Dong jobber nå med sine første to egenopererte utbygginger på norsk sokkel, Trym og Oselvar, som skal i produksjon i slutten av 2010 og 2011. De to prosjektene har hatt hver sin prosjektleder, men er i all hovedsak blitt utført av samme team. å trekke slike veksler mellom feltutbygginger kan være med på å gjøre marginale felt lønnsomme.

Billig og sikkert
– Vår gjennomføringsmodell har vært at vi ikke skal være teknologidrivere, men bygge ut så billig og sikkert som mulig. Vi ville bruke så mye hyllevare som mulig, og prøve å minimalisere omfanget av kontraktene og forenkle oppfølging så mye som mulig. Vi ville også i størst mulig grad ha lump sum-kontrakter uten selskapsspesifikke standarder, men basere oss på ISO- og NORSOK-standarder, sier Elisabeth Svane, Asset Manager for feltutbyggingene hos Dong.

Begge feltene skal bygges ut som subsea-felt knyttet til eksisterende infrastruktur. Oselvar skal knyttes til Ula, mens Trym skal knyttes til Harald-plattformen på dansk sektor. Også kontraktsstrukturen er lik.

– På begge prosjektene er det fire hovedkontrakter, og flere er felles. Kontrakten for subsea produksjonssystemer på Oselvar er for eksempel en call-off på tilsvarende kontrakt fra Trym. Det er også samme rigg som skal bore brønnene på begge prosjektene, sier Svane.

Ikke problemfritt
å trekke veksler på de to prosjektene var heller ikke bare problemfritt, i og med at det tross alt er to forskjellige prosjekter. Dette viste seg blant annet i arbeidet med tilknytningen til moderplattformen.

– Vi kopierte mer eller mindre kontrakten fra Trym til Oselvar-prosjektet, men så jo etter hvert at BP, som er operatør for Ulaplattformen, har andre krav enn Maersk som opererer Harald. Vi hadde for eksempel ikke sagt noe om hvilke underleverandører våre leverandører skulle bruke, forteller Svane til Petro.no.

Hun nevner også spesielt oppfølgingen av kontraktørene som mer omfattende enn Dong først hadde forventet. Kontraktørene sier de ønsker kontrakter som er mer funksjonsorienterte enn kravorienterte, men Dong opplevde likevel at de måtte følge opp leverandørene veldig tett.

– Det var tydelig at leverandørene var vant med detaljoppfølging, og de brukte nok kanskje ikke den friheten de ble gitt, sier Svane til Petro.no.

Denne saken er hentet fra vårt søsternettsted Petro.no . Både Petro.no og Oilinfo er en del av mediehuset PETROmedia.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger