Troll B og C er nå delvis drevet med kraft fra land. Dette vil redusere årlige utslipp fra norsk sokkel med 250.000 tonn CO2, ifølge Equinor.
Kraften til Troll B og C kommer fra Kollsnes, nordvest for Bergen. Herfra går strømmen via et nytt elektrobygg felles for Troll og Oseberg feltene ut til Troll B i en 132 kV kraftkabel og derfra videre til Troll C.
Prosjektet har installert nye moduler på Troll B og C som tilpasser spenningen til systemene ombord. Prosessanleggene og andre kraftkrevende systemer på begge plattformene drives nå med elektrisitet, med unntak av de store eksportkompressorene, som fortsatt er gassdrevne.
Reduksjonen av CO2 tilsvarer omtrent en halv prosent av hele Norges årlige utslipp. NOx-utslipp fra feltet reduseres også med rundt 850 tonn i året. Gass som ble brent i turbiner for å levere energi på plattformene, kan nå eksporteres og utnyttes mer effektivt i Europa.
– Vi har gjort flere nye funn i Troll- og Fram-området de siste årene. Elektrifisering av Troll B og C gjør at vi kan utvikle og produsere disse ressursene med svært lave utslipp. Troll-området skal fortsette å levere store mengder energi med lave utslipp og høy lønnsomhet i lang tid framover, sier Kjetil Hove, konserndirektør for norsk sokkel i Equinor.
TWEL prosjektet jobber videre med å fullelektrifisere Troll C slik at alt kraftbehov dekkes med kraft fra land. Tiltaket vil kutte årlige utslipp med ytterligere 200.000 tonn CO2 årlig. Totalt vil dette bidra til å kutte nesten fire prosent av de totale utslippene fra olje- og gassutvinning, rundt én prosent av totale utslipp i Norge.
Anlegget på Kollsnes og kabelen til plattformen er dimensjonert for en mulig framtidig fullelektrifisering også av Troll B.
Troll A-plattformen (Troll øst) var den første plattformen som fikk kraft fra land på norsk sokkel og har vært helt elektrifisert siden oppstart i 1996.