Nå starter byggingen av Johan Castberg på Stord
Olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg starter i dag kuttingen av den første platen til selve plattformdekket på Johan Castberg-skipet ved Kværners verft på Stord.
Til sammen vil det gå med i overkant av 2 millioner arbeidstimer på byggingen av plattformdekket, og inkludert ringvirkninger er det forventet at byggingen vil skape 4.800 arbeidsplasser.
– Johan Castberg er den neste store utbyggingen på norsk sokkel, og vil åpne et nytt område i Barentshavet for Equinor. Johan Castberg-utbyggingen vil ha ringvirkninger tilsvarende 47.000 årsverk i Norge i utbyggingsfasen, og verdien av norske varer og tjenester vil utgjøre rundt 25 milliarder kroner, sier Anders Opedal, konserndirektør for Teknologi, prosjekter og boring i Equinor.
– Nesten samtidig som vi starter her på Stord vil det begynne arbeid ved en rekke verft langs hele norskekysten. Allerede er mange små og store bedrifter i gang med leveranser til Johan Castberg. Dette viser at norsk leverandørindustri har den nødvendige konkurransekraften og kompetansen til å møte den harde konkurransen globalt, sier prosjektdirektør for Johan Castberg, Knut Gjertsen.
Også i Verdal, Egersund og Sandnessjøen vil det være omfattende aktivitet de neste årene for å bygge de mange delene som vil utgjøre det komplekse plattformdekket. Dekket skal installeres på det 200 meter lange produksjonsskipet som skal stå fast på Johan Castberg-feltet i 30 år fra den planlagte produksjonsoppstarten i 2022.
Byggingen av de to andre store puslespill-bitene til produksjonsskipet er allerede godt i gang. Skroget bygges i Singapore, og dreieskiven bygges i Dubai. Dette er leveranser som ikke kan leveres av norske leverandørbedrifter. Skroget og dreieskiven vil ankomme Stord i 2020 for sammenstilling og ferdigstilling, før skipet fraktes til sin faste plass i Barentshavet.
Partnerskapet på Johan Castberg består av Equinor 50%, Eni 30% og Petoro 20%.