Søvnløshet og tukling med døgnrytmen ved nattskiftarbeid har samme effekt som det å være beruset. Natt- og skiftarbeid øker dessuten risikoen for å pådra seg flere alvorlig sykdommer.
Petroleumstilsynet presenterte nylig internasjonal forskning som sammenlikner nattskiftarbeid med å ha opp til én i alkoholpromille. Reaksjonsevnen og situasjonsforståelsen reduseres som om man skulle ha tatt seg et par-tre halvlitere, viser forskningen.
Resultatene viser også en klar sammenheng mellom natt- og skiftarbeid og flere alvorlige sykdommer. Blant annet øker nattarbeid risikoen for hjerte- og karsykdommer med fra 30 til 60 prosent, sammenlignet med dagarbeid. Risikoøkningen er tilsvarende høy for brystkreft, mens natt- og skiftarbeid innebærer opptil 60 prosent større fare for arbeidsulykker.
Fysiologisk sett er det vanskelig å jobbe nattskift – uansett alder, kommenterer Øyvind Lauridsen, sjefingeniør i Petroleumstilsynet, i en artikkel i Bergens Tidende.
– Kroppen og hormonene sier at du skal sove om natten, ikke at du skal arbeide. Når du så skal vende tilbake til dagjobbing igjen, får du problemer, sier han.
Offshorearbeidere er blant dem som jobber mye på kvelden og natta.
En del nattarbeid på plattform er ren tilstedeværelse, men det kan også være intenst overvåkingsarbeid, sier Stein Knardahl, professor i psykologi og avdelingsdirektør i Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) til BT.
Han er ekspert på hvordan psykiske påkjenninger og stress kan påvirke folks yteevne på jobb, og mener at overtidsjobbing bør unngås ved nattskift.
– Dersom du i utgangspunktet jobber tolv timer i strekk, og deretter må jobbe overtid, kan det gå ut over sikkerheten. Antakelig øker det også muligheten for feilhandlinger, sier Knardahl.
Ulykkesrisikoen er vesentlig høyere ved nattarbeid enn arbeid på dag, viser forskningen som Ptil har lagt fram. Dette har allerede de norske operatørene tatt konsekvensen av. Per i dag skjer tre fjerdedeler av all virksomhet på plattformene på dagen, resten på natt, ifølge tilsynet.
Tall fra Oljeindustriens Landsforbund (OLF) viser at antall ulykker som skjer om natten på norsk sokkel er redusert betraktelig de senere årene. I fjor skjedde i underkant av 20 prosent av ulykkene om natten. Samme andel for 2002 er 45 prosent.