Publisert 4. februar 2000

Fagsjef for HMS Offshore og forbundssekretær i fagforeningen Industri Energi, Einar Ellingsen, har levert en bekymringsmelding om beredskapssituasjonen offshore til Ptils Sikkerhetsforum.

– Notatet ble grundig gjennomgått i vårt møte med Ptil og godt mottatt, sier Karlsen i en pressemelding fra Industri Energi, som legger til at forbundet forventet at bekymringene tas på alvor og følges opp av ansvarlige myndigheter og arbeidsgiverne.

I alt er det ni punkter på bekymringslisten. Punkt én tar for seg overlevelsesdrakter, hvor Industri Energi har tatt kontakt med OLF for å se om dette kan forbedres. Punkt to sier at bransjen er uforståelig treg til å montere utstyr i Mann Over Bord-båtene som fjerner mye av det fysiske strevet med å få folk opp i båten.

Livbåtkritikk
Punkt tre dreier seg om krav til helse og fysikk for innsatslag, og Karlsen er kritisk til forsøk på å løse utfordringene med personellet ve å kreve mye av den enkelte og satse på at de som ikke greier kravene forlater bransjen.

– Denne måten å «løse» utfordringene på er ikke i henhold til AML slik vi forstår den i alle fall, skrives det.

Punkt fire og fem tar for seg problematikken knyttet til fritt fall-livbåter, sliskebåter og lårelivbåter.

– Fokoset på fritt fall- og sliskebåter medfører at det virker som om fritt fall-båtene er verre enn lårelivbåtene. Dette blir galt for å uttrykke det mildt. Mange av våre medlemmer sier de ikke vil benytte slike båter i stygt vær, men heller gå i strømpe og flåte, skriver Ellingsen.

Beredskap
Punkt seks dreier seg om helikoptervelt under vann. – Gi tilbud om spesialkurs først til alle. De som ikke vil gå gjennom kurset slipper den praktiske delen, men de kan bare arbeide på norsk sokkel, heter det.

Punkt sju sier at det er for stor forskjell på standby-fartøyer, og at det bør skiftes til mer effektive redskap. Punkt åtte knytter seg til beredskapshelikopter i Hammerfest.

– Det må utvikles en standard for industrien, men av grunner vi ikke kjenner har de ikke gjort dette. Det samme gjelder for frakter og underbekledning. Så langt er det bare snakk.

Siste og niende punkt dreier seg om beredskapssituasjonen, hvor Karlsen mener flere nye aktører tar for gitt og ikke forstår at de må være med og betale for.

– Dette er noe Ptil må fokusere på når det gies samtykke og godkjenning for nye aktører og enheter som gir inn i etablerte områder, skrives det.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger