Publisert 12. juni 2007

Ni eller ti vitner skal avhøres i den første høringen etter Bourbon Dolphin-ulykken i Ålesund 18. og 19. juni.

NTB

Undersøkelseskommisjonens leder, lagdommer Inger Lyng, sier til NTB at det blir tre, muligens fire, vitner den første dagen. Samtlige kommer fra rederiet Bourbon Offshore Norway AS i Herøy på Sunnmøre som eide og driftet skipet.

Den andre dagen er viet fire av mannskapet fra «Bourbon Dolphin» som overlevde ulykken utenfor Shetland 12. april 2007. Det var i alt sju som overlevde og åtte som omkom.

Lagdommer Lyng sier at alle de overlevende skal høres, men det må gjøres til ulike tider fordi noen er i arbeid til sjøs.

I tillegg til de fire, skal kapteinene på de norske ankerhåndteringsfartøyene «Olympic Herkules» og «Vidar Viking» avhøres av kommisjonen.

Skipets rolle
Høringen skal foregå i kommunestyresalen i Ålesund. Inger Lyng sier til NTB at rederiet har begjært lukkede dører for deler av høringen. Dette er først og fremst begrunnet med hensynet til de overlevende, som har vært utsatt for et stort press.

– Jeg er innstilt på at dørene i utgangspunktet skal være åpne under høringen. Dette er det kommisjonen selv som avgjør, og avgjørelsen vil bli tatt i forkant av høringen, sier Lyng.

Spørsmålet om hvem som beordret «Bourbon Dolphin» inn i rollen som hovedfartøy under ankeroperasjonen for boreriggen «Transocean Rather» blir definitivt et hovedtema for undersøkelseskommisjonen. Under sjøforklaringen i Ålesund 25. april sa kaptein Frank Reiersen (36) på «Bourbon Dolphin» at skipet ikke skulle ha rollen som hovedfartøy. Reiersen, som var på land da ulykken skjedde, kunne ikke svare på hvorfor skipet hadde gått inn i denne rollen. «Bourbon Dolphin» skulle aldri operert med slike store krefter på egen hånd, sa han under sjøforklaringen.

– Dette blir et viktig tema for oss, og jeg vil tro at det blir et viktig tema allerede under den første høringen i Ålesund, sier kommisjonsleder Inger Lyng til NTB.

Flere avhør
Andre uklarheter er knyttet til mulige feil på utstyr og misforståelser mellom deltakerne i ankerhåndteringsoperasjonen. Hjelpefartøyet «Highland Valour»s rolle i forkant av forliset ble et sentralt tema under førstestyrmann Geir Syversens vitneprov under sjøforklaringen.

– Både «Transocean Rather» og «Highland Valour» er representert med advokater som er bedt om å avgi skriftlige rapporter. I tillegg vil vi senere følge opp med avhør av de utenlandske mannskapene som var involvert i operasjonene på riggen og hjelpefartøyet i forkant av forliset, sier Lyng.

Det er Justisdepartementet som har oppnevnt den særskilte undersøkelseskommisjonen etter «Bourbon Dolphin»-forliset. Undersøkelseskommisjonen skal avgi rapport innen 1. februar 2008.

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger